در بخشی از گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون زبان ایران دکتر محمدرضا سهرابی، معاون آموزشی و توسعهی منابع انسانی، دکتر ساسان بالغی زاده، معاون پژوهش و برنامه ریزی و رضا لیاقی، معاون اداری – مالی کانون زبان ایران به بیان برخی دیدگاه ها و دغدغه ها در خصوص مسائل مربوط به حوزه هر معاونت پرداختند.
به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران در این گردهمایی سهرابی ابتدا به بررسی مدیریت مدرن در مقابل مدیریت سنتی پرداخت و گفت: همهی ما باید برای نوآوری و تغییر آمادگی داشته باشیم، این آمادگی اتفاق ساده ای نیست، اما ما این جریان را از خودمان در ادارهی مرکزی شروع کرده ایم، شکل گیری مدیریت استانی و همچنین تغییرات صورت گرفته در ساختار و محتوای فعالیت ها را می توان نمونه هایی از این تغییرات برشمرد.
معاون آموزشی و توسعهی منابع انسانی وجود برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را از مولفه های مدیریت مدرن عنوان کرد و افزود: کانون زبان ایران همواره بر اساس برنامه حرکت کرده است و باید سعی نماییم تا جایی که می توانیم از هیچ کدام از این برنامه ها عدول نکنیم.
سهرابی استفاده از افراد با تجربه و متخصص را از دیگر شاخصه های مدیریت مدرن دانست که در اداره مرکزی و مدیریت های استانی کانون زبان مورد توجه قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اجرای راهنمای جامع مقررات کانون زبان ایران گفت: در سازمانی که مدیریت آن سنتی است افراد توجهی به قوانین نداشته و براساس میل و ارادهی شخصی عمل می کنند.
سهرابی بر استفاده از فناوری در زمینهی پیشبرد هر چه سریع تر و بهتر اهداف سازمان تاکید کرد و گفت: در سال های اخیر اتفاقات خوبی در این حوزه صورت گرفته است که از جدیدترین آن ها می توان به راه اندازی سامانهی مدرسان و کارشناسان اشاره نمود.
وی ضمن تاکید بر تفکر مدیریتی افزود: توجه و مدنظر قرار دادن این تفکر باعث خواهد شد تا ما به عنوان یک سازمان پیشرو مطرح باشیم.
استفاده از ادبیات درست مدیریتی، سازمانی فکر و تصمیم گیری کردن، توجه به رویکرد مشتری مداری، پیگیری موضوع از بخش های مربوط به آن، ایجاد هماهنگی قبل از اقدام به فعالیت ها، تعامل با مدرسان، ارسال به موقع فرم های مربوط به قطع موقت همکاری و اشتغال مجدد کارشناسان، ارسال به موقع برنامهی کلاسی و بازدید از کلاس، حدنصاب کلاس ها، عدم تخطی از تقویم ترمی و... از دیگر نکاتی بود که معاون آموزشی و توسعهی منابع انسانی بر آن ها تاکید کرد.
دکتر ساسان بالغی زاده، معاون پژوهشی و برنامه ریزی کانون زبان ایران نیز در بخشی از این همایش در خصوص آموزش زبان برای اهداف ویژه و همچنین هسته های آموزشی و پژوهشی استان ها مطالبی را بیان کرد.
وی در توضیح آموزش زبان با اهداف ویژه به تعریف هوشمندی سازمانی پرداخت و گفت: در یکی از تعاریفی که در ارتباط با این موضوع ارائه شده است هوشمندی سازمانی را پاسخ دادن صریح به تحولات و مطالبات برون سازمانی تعریف کرده اند، به عبارت دیگر رمز بقا و پایداری هر سازمان با درک صحیح و دقیق مطالبات برون سازمانی گره خورده است.
بالغی زاده در خصوص مولفه های هوشمندی سازمانی گفت: برخورداری از چشم انداز راهبردی، میل به تغییر، به کار گیری دانش و... از اجزا هوشمندی سازمانی هستند. خوشبختانه در این دوره شاهد شکل گیری بخش ها و مدیریت های مختلف در کانون زبان بوده ایم که در راستای پاسخ دادن به تحولات برون سازمانی صورت گرفته است.
وی بخش آموزش زبان با اهداف ویژه را یکی از بخش های جدید در چارت کانون زبان دانست و ادامه داد: مباحث نظری و تئوری مربوط به آموزش زبان با اهداف ویژه از اواخر دههی 70 و اوایل دههی 80 شکل گرفت، در این زمان متخصصان آموزش زبان احساس کردند که آموزش زبان برای مثمرثمر بودن و به نتیجه رسیدن در مدت زمانی کوتاه، باید روندی تخصصی را طی نماید. برخی از این متخصصان معتقد بودند که برای آموزش زبان، به خصوص به افراد بزرگسال، چیزی به عنوان هدف عام وجود ندارد و هر آموزشی که صورت می گیرد باید همراه با هدفی خاص باشد.
معاون پژوهش و برنامه ریزی کانون زبان بیان کرد: کلاس ESP خوب کلاسی نیست که تنها اهدافی خاص را دنبال می کند بلکه کلاسی است که همه عناصر آن خاص باشد، در این کلاس مواد آموزشی، روش تدریس، روش سنجش و ارزشیابی، فضای فیزیکی، روحیات حاکم بر کلاس و... باید خاص و منحصر به فرد باشد.
وی گفت: اگر ما بخواهیم از ظرفیت زبان آموزان مشتاق و علاقه مند در سطح بزرگسال بهره بیشتری ببریم و پاسخگوی نیازهای افراد در حرفه ها و مشاغل مختلف باشیم لازم است که به سمت آموزش زبان با اهداف ویژه حرکت نماییم.
بالغی زاده گفت: از تابستان امسال دورهی انگلیسی با اهداف اداری و بازرگانی را به صورت آزمایشی برگزار کردیم و خوشبختانه بازخوردهای خوبی نیز دریافت نمودیم. همچنین مباحثی همچون انگلیسی با اهداف گردشگری و انگلیسی برای اهداف پزشکی نیز در دستور کار معاونت پژوهش و برنامه ریزی قرار دارد.
وی از مدیران استانی خواست به موضوع آموزش زبان با اهداف ویژه توجه بیشتری داشته باشند و برنامه ریزی های لازم را پیرامون این حوزه انجام دهند تا بتوانیم شاهد برگزاری این کلاس ها در سایر استان ها باشیم.
بالغی زاده در ادامه ضمن ارائهی آماری از تعداد جلسات برگزار شدهی مربوط به هسته های آموزشی و پژوهشی در هر استان در یک سال گذشته بیان کرد: بررسی صورتجلسه های ارسال شده مربوط به این هسته ها بیانگر این است که رشد کیفی این جلسات بسیار خوب بوده است.
وی همچنین از برخی اقدامات موفق صورت گرفته در هسته های آموزشی و پژوهشی در استان ها قدردانی کرد.
در بخش دیگری از این گردهمایی رضا لیاقی، معاون اداری – مالی کانون زبان ایران به بیان نکات و انتظارات این معاونت در قالب سه بخش اداری، فناوری و مالی پرداخت.
وی در حوزهی مسائل اداری بر موضوعاتی همچون نظارت بر حضور فیزیکی و ورود و خروج کارکنان مراکز آموزشی، تهیهی دستگاه حضور و غیاب با هماهنگی مدیریت فناوری و اطلاعات، ثبت مرخصی کارکنان در سیستم، صدور هر گونه گواهی اشتغال و گواهی سابقه از سوی ادارهی مرکزی، ارسال به موقع فرم های ارزشیابی کارکنان، اعلام جابجایی کارکنان در مراکز آموزشی، پاسخگویی فوری به مکاتبات دارای تاریخ، نظارت بر عملکرد نیروهای خدمات، انتصاب مسئولان مراکز آموزشی توسط کمیته نیروی انسانی و ... تاکید نمود.
ارسال فایل فعالیت مدرسان، امور مربوط به ثبت نام، انجام پرداخت و ثبت نام به صورت اینترنتی، تعریف نام کاربری برای کارکنان در سامانهی ثبت نام، ارسال یادداشت جهت طرح مشکلات ثبت نام، خودداری از نصب برنامه های غیرکاری و اداری بر روی سیستم ها، جلوگیری از ثبت اشتباه، عدم درخواست های شفاهی بعضی از امور در فناوری و... از نکاتی بودکه در حوزه فناوری از سوی معاون اداری – مالی مطرح گردید.
وی همچنین در حوزهی مالی مطالبی را در خصوص ارزشیابی بر اساس افزایش زبان آموز، تنظیم و ارسال فرم ملزومات، کنترل قبوض انرژی، بالا بردن میانگین تعداد زبان آموزان در کلاس، رعایت اعطای تخفیف طبق دستورالعمل، بررسی ساختمان ها و تجهیزات مورد نیاز مراکز آموزشی با اولویت بندی و... بیان کرد.