یکشنبه 09 دی 1403  | English
11

گفتگویی با دکتر شهین واعظی
پیرامون اقدامات و فعالیت های جدید معاونت آموزش و نوآوری

گفتگویی با دکتر شهین واعظی</br>پیرامون اقدامات و فعالیت های جدید معاونت آموزش و نوآوری

 

معاونت آموزش و نوآوری حدودا یکسال و نیم قبل با ایجاد چارت سازمانی جدید با چهار زیر مجموعه اصلی مدیر آموزش زبان انگلیسی، مدیر آموزش غیر انگلیسی، مدیر آموزش های نوین و مسئول بخش امتحانات و مدارک تحصیلی آغاز به کار کرد و تقریبا 5 ماه است که این معاونت به دکتر شهین واعظی سپرده شده است. برای آشنایی بیشتر شما با اقدامات جدید این معاونت گفتگویی کوتاه با ایشان انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
درباره اقدامات جدیدی که در معاونت آموزشی و نوآوری بخصوص در بخش زبان آموزان و مدرسان صورت گرفته توضیحاتی بدهید؟
 با توجه به این که کانون زبان ایران یک مرکز آموزشی شناخته شده است و ما توانسته ایم درعرصه آموزش زبان های خارجی موفقیت های قابل توجهی کسب کنیم و به این باور رسیده ایم که مردم زیادی از اقشار مختلف جامعه جهت پیشبرد اهداف تحصیلی، حرفه ای و شخصی خود نیاز به تسلط به زبان خارجی و به خصوص زبان انگلیسی دارند، به دنبال ارتقاء کیفیت آموزش و گسترش آن هستیم.
از جمله کارهایی که در این زمینه انجام شده است، بررسی و اجرای امکان تعیین سطح مجدد زبان آموزان است که تا به حال مقررات مشخصی نداشت. همچنین با توجه به فعالیت مستمر بخش آموزش های نوین کانون زبان ایران شرایطی فراهم شده است تا زبان آموزانی که امکان حضور فیزیکی در کلاس های عادی را ندارند بتوانند از طریق سامانه مجازی کانون زبان ایران به عنوان زبان آموز مجازی آموزش داده  شوند. آموزش به صورت غیر حضوری با محتوای خاص دوره های غیر حضوری نیز برگزار می گردد که این امکان را به زبان آموزان انگلیسی می دهد که بتوانند با برنامه ریزی شخصی بر زبان انگلیسی تسلط پیدا کنند.
 علاوه بر این، بنا به درخواست زبان آموزان مدارکی دال بر اتمام دوره آموزش مقاطع مختلف آموزشی کودکان، بزرگسالان و نوجوانان طراحی شده که بر مبنای درخواست در اختیار آنان قرار می گیرد.
در بخش مدرسان، در نظر داریم با ساماندهی مدرسان در مراکز آموزشی بتوانیم شرایطی فراهم آوریم که هم امنیت شغلی برای مدرسان ایجاد شود، هم آموزش در اختیار تعداد بیشتری قرار بگیرد و هم مراکز به اهداف برنامه ریزی شده خود دسترسی پیدا کنند. در ارتباط با این ساماندهی باید بگویم شرایط انتقال مدرسان از مرکزی به مرکز دیگر، شرایط درخواست قطع موقت همکاری مدرسان، شرایط بازگشت به کار مدرسان با درنظر گرفتن نیازهای فعلی باز تعریف شده اند.
همچنین جهت ایجاد انگیزه در مدرسان شرایطی فراهم شده است که طی آن مدرسان به راحتی توان کسب مهارت تدریس گروه های آموزشی متفاوت مورد مخاطب کانون زبان ایران را کسب نمایند که زحمت این کار به عهده حوزه معاونت پژوهش و برنامه ریزی است.
وضعیت غیبت ها و شرکت در آزمون پایانی برای زبان آموزانی که به حج واجب مشرف می شوند چگونه است؟
با توجه به این که انجام حج یک فریضه الهی است، کانون زبان ایران تسهیلاتی را برای زبان آموزان قائل شده تا بتوانند از این فریضه الهی فیض ببرند، به این شکل که زبان آموز متقاضی به شرط آن که فقط در ایام این سفر غیبت داشته باشد و در مابقی جلسات حضور فعال داشته باشد و رضایت مدرس خود را از نظر آموزشی (در جلساتی که در کلاس حضور دارد) کسب نماید، مجاز است در آزمون پایان ترم شرکت کند.
در حال حاضر وضعیت تعداد مدرسان را چگونه ارزیابی می کنید؟
درکانون زبان همواره این مشکل وجود دارد که میزان عرضه کمتر از تقاضاست. بدین معنی که علیرغم این که فرایند جذب مدرس در کانون زبان به شکل دائمی صورت می گیرد، اما چون استانداردهای پذیرش مدرس در کانون زبان در سطح بالایی است، تعداد مدرس پذیرفته شده پاسخگوی تعداد متقاضیان یادگیری زبان در کانون نیست و به همین دلیل به دنبال راه کارهای جدیدی برای جذب مدرس هستیم.
چه راهکارهایی را برای این مسئله در نظر گرفته اید؟
در رابطه با این موضوع هماهنگی هایی با معاونت پژوهش و برنامه ریزی صورت گرفته که در نتیجه آن راهکارهای جدیدی جهت جذب مدرس واجد شرایط تعریف شده است. در ضمن تسهیلاتی ایجاد شده است که مدرسان گروه های آموزشی متفاوت بتوانند توانمندی تدریس در بقیه گروه ها را نیز کسب نمایند.
 در رابطه با طرح شش کلاسه شدن مدرسان، چه توصیه ای برای آن ها دارید؟
طرح شش کلاسه شدن مدرسان چند منظوره است. یکی از اهداف این طرح ایجاد امنیت شغلی برای مدرسان و هدف دیگر پاسخگویی به نیاز زبان آموزان جهت فراهم نمودن خدمات آموزشی برای آنها است. بنابراین توصیه می شود که مدرسان جهت فراهم آوردن امکان یادگیری برای تک تک افراد متقاضی یادگیری زبان تمام تلاش خود را به کار گیرند تا افراد بیشتری بتوانند از توانمندی های کانون زبان ایران بهره مند گردند.
اهداف اصلی تان را در کوتاه مدت و بلند مدت شرح دهید؟
گسترش آموزش برای آحاد مختلف مردم، افزایش کیفیت، پرداختن به آموزش های غیر سنتی مانند آموزش مجازی، فراهم نمودن زیر ساختارهای آموزش های مجازی جهت استفاده زبان آموزان، مدرسان، مسئولان و کارمندان، جلب اعتماد هر چه بیشتر زبان آموزان و مدرسان نسبت به کانون زبان ایران در امر آموزش از اهداف بلند مدت ماست. در رابطه با اهداف کوتاه مدت نیز با توجه به گسترش مراکز و آموزش ها در نظر است جهت تسهیل امور اداری و اجرایی در حوزه آموزش، راهکارهایی ارائه گردد.
چه حمایت هایی از بخش های مختلف دفتر مرکزی نیاز دارید تا بتوانید اهدافتان را محقق سازید؟
به منظور دستیابی به اهداف تعریف شده به هماهنگی، دلسوزی، تخصص و ازخود گذشتگی نیاز داریم. شاید فراتر از این ها ایجاد باور به توانمندی های موجود در مجموعه کانون زبان ایران ضروری است و همچنین به منظور یکپارچگی، لازم است افراد رفتار سازمانی و حرفه ای پیشه بگیرند تا کارها به نحو مطلوب انجام پذیرد.
فراموش نشود که مدرسان کانون زبان ایران نیز از عوامل موثر در اجرای اهداف این حوزه و کانون زبان ایران می باشند.
مهمترین مشکلی که در این حوزه با آن روبرو هستید چیست و چه تمهیداتی برای مقابله با آن اندیشیده اید؟
با توجه به این که حدود یک سال و نیم از اعمال چارت سازمانی جدید می گذرد به نظر می رسد که هنوز برخی از باورها بر محور عادات گذشته می چرخد بنابراین لازم است افراد موقعیت و جایگاه خود را کاملا شناخته وبر پایه تعریف های جدید به تلاش های خود ادامه دهند. تصور می کنم با گذر زمان و باز تعریف برخی اهداف در قالب جلسات گفتمان به این اهداف نزدیک شویم.
با تشکر از این که وقت تان را در اختیار ما قرار دادید، اگر نکته  دیگری باقی مانده است، ذکر کنید؟

امیدوارم خداوند توانمندی عطا نماید که بتوانم به بهترین نحو از عهده کارها برآیم.

تعداد امتیازات: (8) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2674)
گروه خبر: مصاحبه ها
کد خبر: 188
  • گفتگویی با دکتر شهین واعظی</br>پیرامون اقدامات و فعالیت های جدید معاونت آموزش و نوآوری
  • گفتگویی با دکتر شهین واعظی</br>پیرامون اقدامات و فعالیت های جدید معاونت آموزش و نوآوری
  • گفتگویی با دکتر شهین واعظی</br>پیرامون اقدامات و فعالیت های جدید معاونت آموزش و نوآوری

RSS comment feed نظرات ارسال شده

1
# فرح مرشلی ( 06:41 ق.ظ)
سر کار خانم دکتر واعظی
با سلام به نظر میرسد اگر بتوان دوره های تربیت مدرس بلند مدت را راه اندازی کرد مشکل کمبود مدرس تا حدودی حل خواهد شد.
2
# یک دلسوز ( 10:29 ق.ظ)
امیدوارم که استانداردها بهبود پیدا کرده و بالاتر برود نه اینکه به دلیل کمبود مدرس افت نماید.
ضمنا با عرض ادب خدمت ایشان از یاد نبریم که "یک لبخند مکمل هر لباسی است که به بر داریم"

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: