معاونت اداری- مالی کانون زبان ایران با سه زیر مجموعه مدیریت فناوری اطلاعات، مالی و اداری، پشتیبانی حدود یکسال است که با حکمی از طرف رئیس کانون زبان به رضا لیاقی سپرده شده است.
گفتگویی با ایشان پیرامون جدیدترین اقدامات و برنامه های این معاونت انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
با توجه به مشکلاتی که برخی از زبان آموزان برای ثبت نام در ترم گذشته داشتند، چه راهکارهایی برای رفع این مسئله در ترم جدید اندیشیده اید؟
مشکلی که در ترم قبل برای ثبت نام زبان آموزان به وجود آمد قابل پیش بینی نبود. چون تغییراتی که در ساعت مدارس ایجاد شد، باعث گردید تا تعداد زبان آموزانی که در زمان تغییر روز و ساعت به سایت مراجعه می کنند زیاد شود و همین موضوع باعث گردید که سرور ما از کار بیفتد. البته پس از تلاش فراوان ظرف 24 ساعت سرور جدیدی تهیه و راه اندازی کردیم تا مشکل ثبت نام کنندگان را حل کنیم اما با این وجود باز هم عده ای از زبان آموزان معترض بودند که موفق به ثبت نام نشده اند که ریاست کانون زبان با پیامی بر روی سایت از کسانی که در این زمینه دچار مشکل شده بودند عذرخواهی نمودند.
اما برای رفع این مشکل در ترم آینده، سه سرور مجزا تهیه کرده ایم تا کلیه مراکز کانون زبان را در این سه سرور توزیع کنیم وبه این ترتیب مشکل ترافیک خطی را از بین ببریم. علاوه بر این برای حل مشکل اتصال مراکز به دفتر مرکزی نیز قرارداد جدیدی با یک شرکت اینترنتی بسته ایم تا مشکل اینترنت و ارسال و دریافت فایل برای مراکز برطرف گردد.
در ترم گذشته پرداخت شهریه به صورت اینترنتی در چه مراکزی صورت گرفت و چه بازخوردی داشت؟
پرداخت اینترنتی شهریه در دو ترم گذشته به صورت آزمایشی در مراکز جم، پاسداران، صادقیه، طالقانی و مرکز یزد (برادران) صورت گرفت و همه این مراکز تقریبا از این نوع ثبت نام رضایت داشتند. از ترم آتی قرار است که از زبان آموزان بخواهیم تا پیش پرداخت شهریه را واریز نمایند، به این ترتیب که مثلا 20 روز قبل از ثبت نام، پرداخت اینترنتی انجام دهند و رمز عبور بگیرند و در زمان تعیین شده برای ثبت نام، با این رمز ثبت نام کنند.
آیا پرداخت شهریه اینترنتی در ترم آینده در همه مراکز انجام می شود؟
ابتدا قرار بود پرداخت شهریه اینترنتی بعد از یک ترم (بصورت آزمایشی در بعضی از مراکز)، در همه مراکز انجام شود اما چون درگاه اینترنتی بانک ملی قابلیت لازم را نداشت و در بعضی موارد نیز پرداخت ها را ثبت نمی کرد، مشکلاتی برای ما ایجاد شد. به همین خاطر طی رایزنی هایی که با بانک ملی انجام دادیم به دنبال رفع این مسئله هستیم. علاوه بر این به دنبال این هستیم تا اگر امکانش وجود داشته باشد از درگاه اینترنتی بانک های دیگر استفاده کنیم و اگر بتوانیم این مسئله را رفع کنیم در همه مراکز از این روش استفاده خواهیم کرد.
برخی از مراکز از کمبود نیرو و تجهیزات گلایه دارند و با مشکلاتی در این زمینه روبرو هستند، برای رفع این مسئله چه برنامه هایی در نظر گرفته اید؟
من این گلایه مراکز را اصلا قبول ندارم. ما از ابتدای سال به لطف ریاست کانون زبان، کمیته جذب نیروی انسانی تشکیل دادیم، در این کمیته نمودار سازمانی تهیه و برای مراکز ارسال کردیم. کلیه مراکز نیز بر اساس نمودار سازمانی نیروی مورد نیاز خود را دریافت کردند. لازم به ذکر است که ما در شش ماه گذشته تعداد قابل توجهی نفر نیروی اداری و خدماتی برای مراکز جذب کردیم که مشغول به کار هستند.
درباره تجهیزات مراکز چطور؟
درباره تجهیزات مراکز نیز باید بگویم با توجه به تاکید ریاست کانون زبان مبنی بر نوسازی تجهیزات، فرم هایی را تهیه و به مراکز ارسال کردیم. مراکز نیز بر اساس این فرم ها درخواست اعتبار کردند و ما به نوبت به دنبال رفع مشکلات آن ها هستیم. شهرستان ها نیز با توجه به درخواست اعتبار خاصی که به ما می دهند، تجهیزات را خودشان تهیه می کنند.
برنامه ای برای آموزش ضمن خدمت مدرسان و کارکنان در نظر گرفته اید؟
در زمینه آموزش ضمن خدمت مدرسان بخشنامه ای تهیه کرده ایم و طبق دستور ریاست، کمیته ای تشکیل شده است که نامه ها و مدارک ارسالی از مراکز را بررسی و پس از آن به دفتر ما ارسال می شود و بعد از آن پرداخت های مالی توسط امور مالی انجام می شود. البته تا به الان چون این کمیته در حال بررسی بوده نامه ای بابت مدارک به ما نرسیده است. اما آموزش ضمن خدمت برای کارکنان در دست بررسی است و انشاء الله در آینده ای نزدیک اقدامات لازم در این زمینه صورت می گیرد.
چه توصیه ای برای مراکز پیرامون بحث هزینه ها دارید؟
مدیران و مسئولان مراکز کاملا در جریان این مسئله قرار دارند و در سمینارها به آن ها تذکر داده ایم تا هزینه های غیر ضروری را کاهش دهند. یکسری از درخواست های مراکز با اعتبار خاصی که به آن ها می دهیم تامین می شود و بخشی از هزینه های اندک آن ها نیز اعم از پذیرایی و... از اعتبار عام آن ها تهیه می شود که امیدواریم در رابطه با این هزینه ها صرفه جویی لازم را داشته باشند و در صورت صرفه جویی، مازاد اعتبار را به حساب واریز نمایند.
بیمه تکمیلی مدرسان چه زمانی آماده می شود؟
بیمه تکمیلی سینا برای مدرسان از تاریخ اول مهر ماه انجام شده است و از ماه آینده می توانیم برای آن ها کارت شناسایی بگیریم.
شیوه نامه میزان پرداخت و نحوه فعالیت های آموزشی مدرسان و کارشناسان کانون زبان در چه مرحله ای قرار دارد؟
این شیوه نامه شامل بخش های پرداخت تعیین سطح، پرداخت جانشینی، پرداخت دوره های خاص، آزمون کمبریج و ... می باشد که از این ماه اجرایی می شود.
تصحیح اوراق به روش الکترونیکی، در ترم پائیز، در چه مراکزی انجام می گیرد؟
تصحیح اوراق به روش الکترونیکی در 10 مرکز بصورت آزمایشی انجام شد و با توجه به رضایتی که با استفاده از این شیوه در این مراکز داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که برای ترم پائیز در کلیه مراکز تهران اوراق به روش الکترونیکی تصحیح شود و در مراحل بعدی، این طرح را در شهرستان ها اجرایی می کنیم.
از این که وقت تان را در اختیار ما گذاشتید، متشکریم