ارسال توسط
روابط عمومی در تاریخ 09 آذر 1390 14:11
( گروه:
مصاحبه ها )
خبرنگار روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور آگاهی از دیدگاه ها و نظرات حسن مسعودی، رئیس کانون زبان ایران، پیرامون توسعه کمی و کیفی کانون زبان ایران، مصاحبه ای با ایشان انجام داده است که در ادامه متن کامل مقدمه و مصاحبه را می خوانید:
رییس کانون زبان ـ که به دنبال تبدیل این موسسه به مرکزی پیشرو در عرصهی آموزش زبانهای خارجی است ـ میگوید که در برآورده کردن بخش زیادی از این خواستهها موفق بوده است ولی امکانات و نیازهای رو به افزایش، به ویژه مشکلاتی که در حوزهی جذب مدرس وجود دارد بی تردید موانعی را پیش روی کانون زبان قرار داده است.
آمارها اما گواهی میدهند که توسعهی کمی مراکز کانون زبان به ویژه با همکاری بخش خصوصی در این دوسال رشد قابل توجهی داشته است و در عین حال گامهای بلندی نیز برای تغییر متون درسی و روزآمدن کردن این منابع برداشته شده است.
گفت و گوی پیش روی بخشی از دیدگاهها و نظرات حسن مسعودی قائم مقام مدیر عامل کانون و رییس کانون زبان ایران را منعکس میکند.
پس از انتصاب حضرتعالی در کانون زبان ایران شعاری سرلوحه کارتان قرار گرفت مبنی بر "خدمات بیشتر برای افراد بیشتر" لطفاً بفرمایید تا چه اندازه این شعار محقق شد؟
استراتژی ما در کانون زبان، ارایه بهترین خدمات به بیشترین افراد است، فکر میکنم تا زمانیکه حتی یک نفر از عزیزان علاقهمند به آموزش زبان دوم در کشور حضور داشته باشند و ضمناً مایل باشند بنده و همکارانم در خدمتشان باشیم استراتژی ما تحقق پیدا نکرده است. همه تلاش ما این است که بتوانیم با جذب مدرسان واجد شرایط، در جای جای میهن اسلامیمان حضور پیدا کنیم و برای تسلط متقاضیان به زبان دوم که امروزه یک امر لازم و ضروری است خدمتگزاری کنیم.
در خصوص مدیریت استانی کانون زبان که در زمان ریاست شما اتفاق افتاده توضیحات بیشتری بفرمایید؟
در گذشته که کانون زبان در همه استانها حضور نداشت و کمتر از 40 شهر کشور را تحت پوشش داشت و نزدیک به 60 مرکز را اداره میکرد، شاید ضرورتی برای ایجاد مدیریت استانی وجود نداشت و اما اکنون که بیش از یکصد هزار نفر به زبانآموزان اضافه شد و تعداد شهرها و مراکز بیش از 100 درصد افزایش یافته است. همچنین برخی از استانها دارای بیش از 15 مرکز شدند ناگزیر به تفویض اختیار و تمرکز زدایی بودیم. با انتخاب مدیران استانی در 8 استان، ارتباط مراکز آن استان با دفتر مرکزی از طریق مدیران استانی انجام میشود.
شیوه راهاندازی مراکز مشارکتی در کانون زبان که مبتکرش شما بودهاید تا چه حد توانسته است در توسعه کانون زبان با حفظ کیفیت آموزش موفق باشد؟
من همیشه معتقد بودم در بسیاری از امور میتوان از ظرفیتها و قابلیتهای مادی و معنوی بخش خصوصی در خدمتگزاری بیشتر به مردم استفاده کرد. الحمدا... این کار را در کانون زبان هم انجام دادیم و با استقبال بسیار زیاد عزیزانی که دارای امکانات اولیه مثل ساختمان و تجهیزات هستند روبرو شدیم ذوق و شوق خدمت به مردم آنقدر در این عزیزان زیاد بود و هست که اگر ما مدرس واجد شرایط داشته باشیم میتوانیم با کمک این عزیزان بهتر و بیشتر خدمتگزاری کنیم. برای راهاندازی یک مرکز جدید در شهرهایی که کانون زبان در آنجا حضور دارد؛ اولویت با مرکز مشارکتی است. فضا و تجهیزات را طرف قرارداد تامین و به تایید کارشناسان ما میرساند بقیه موارد را کانون زبان راسا انجام میدهد، طرف قرارداد ما درصدی از شهریه ماخوذه را بهعنوان قدرالسهم دریافت خواهد کرد.
در مورد جذب مدرس که یکی از مهمترین فعالیتهای کانون زبان است این بخش آیا توانسته جوابگوی مراکز راهاندازی شده جدیدشود؟
شرط اساسی و بنیادی راهاندازی مرکز جدید، وجود مدرسان واجد شرایط برای آن مرکز است کانون زبان به هیچ عنوان قبل از احراز شرط فوق نسبت به راهاندازی مرکز جدید اقدام نخواهد کرد. با توجه به استقبال زیاد مردم برای آموزش زبان دوم، کانون زبان به مدرسان واجد شرایط نیاز دارد.
در مورد رفاه کارکنان کانون زبان از زمان مسوولیت حضرتعالی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
متاسفانه هیچ کار مثبتی دراین زمینه نتوانستم انجام بدهم و برای همین هست که همیشه شرمنده همه همکاران عزیزم در کانون زبان هستم امیدوارم با حسن توجه و عنایت مسوولان به ویژه مدیرعامل محترم در آینده کمی از قصور بنده جبران شود.
درخصوص بستههای آموزشی چه راهکارهایی انجام شده است؟
الحمدا... با درایت و برنامه ریزی معاون محترم پژوهش و همت گروهی از مدرسان کار نوسازی کتاب بزرگسالان در حال انجام است. انشاءا... این کار ضروری و ارزشمند با همراهی و همکاری همه کارشناسان و مدرسان با دقت و وسواس لازم به انجام برسد.