ارسال توسط
روابط عمومی در تاریخ 07 تیر 1390 13:25
( گروه:
همایش ها و جلسات )
در اين جلسه ابتدا هاشمی، معاون پژوهش و برنامه ريزی و واعظی، معاون آموزشی و نوآوری ضمن تبريک موفقيت متقاضيان کارشناسی بازديد، مطالبی را در خصوص مسائل حرفه ای مرتبط با امر بازديد بيان کردند.
در ادامه حسن مسعودی، قائم مقام مدير عامل و رئيس کانون زبان، پس از تبريک موفقيت همکاران در اين مرحله، به تفصيل در خصوص جوانب مختلف نظارت و ارزيابی مطالبی را ارائه نمود.
رئيس کانون زبان، در ابتدا با اشاره به اين که نظارت و ارزيابی همواره در جوامع انسانی وجود داشته است و اين که نظارت در نظام خلقت نهفته است، به بيان توضيحاتی پرداختند. سپس ايشان نظارت را اين گونه تعريف نمودند: «استفاده از راهکارهای علمی، عملی و انسانی برای حصول اطمينان از انطباق فعاليت ها با قوانين و مقررات.»
در ادامه و در توضيح مفهوم نظارت، مسعودی، تشريح نمود که نظارت در مفهوم کلان به معنی نگرش منظم به فعاليت ها در بستر زمان است که مسير و سرعت حرکت به سوی هدف را نشان می دهد. سپس توضيحاتی در خصوص کليد واژه های نهفته در اين تعريف (از قبيل نگرش، نظم، زمان، سير، سرعت، هدف) ارائه داد.
مسعودی در اين خصوص توضيح داد که فعاليت نظارت و ارزيابی همکاران محدود به بازديد از کلاس به عنوان ناظر نخواهد بود؛ چرا که اين نوع بازديد به صورت نقطه ای صورت می گيرد و اطلاعات به دست آمده بسيار محدود و پراکنده است. ايشان از نظارت و ارزيابی به عنوان يک فعاليت مستمر و فراتر از مشاهده کلاس و ثبت فعاليت های کلاسی مدرسان ياد کرد و تشريح نمود که کارشناسان علاوه بر توصيف وضعيت و ارائه اطلاعات آموزشی، بايد بتوانند اطلاعات موجود را تحليل نمايند تا اين تحليل منجر به تصميم گيری موثر در خصوص وضعيت آموزشی در کانون زبان شود.
رئيس کانون زبان، انواع نظارت را در 3 دسته نظارت بر اجرا، نظارت بر کارآيي و نظارت بر همسويي فعاليت ها و اهداف برشمرد و تأکيد کرد که نظارت و ارزيابی بايد تحليلی و روشمند باشد تا به نتايج قابل اعتماد دست يابيم. ايشان همچنين افزود: «نظارت و ارزيابی بايد به دنبال پاسخ سئوالاتی مشخص نظير مناسب بودن برنامه، کارآيي سيستم و اثربخشی آن باشد تا نتيجه برای تصميم گيران قابل استفاده باشد.»
مسعودی، در ادامه فرايند نظارت و ارزيابی را به شرح زير توضيح دادند:
(1) تعيين استانداردها و معيارها برای اندازه گيری (با توجه به اهداف سازمان)
(2) اندازه گيری عمليات و عملکرد
(3) مقايسه عملکرد با استانداردها
(4) اقدامات اصلاحی
ايشان همچنين فوايد فعاليت نظارت و بازرسی را پيشگيری از وقوع اشکالات، جلوگيری از تخلف، آموزش حين خدمت، حفظ حقوق مشتری، حقوق سيستم و نظارت شوندگان و در نهايت افزايش بهره وری دانستند.
از جمله مواردی که مورد اشاره رییس کانون در جلسه قرار گرفت، تعريف کارشناسان نظارت و ارزيابی در چارت سازمانی جديد کانون زبان بود. مسعودی، بيان کرد که وظايف کارشناسان به نظارت و ارزيابی محدود نمی شود و کارشناسان در چارت سازمانی جديد به عنوان مشاور مسئول آموزشی مرکز، مشاور آموزشی مدرسان و مشاور آموزشی زبان آموزان نيز به فعاليت خواهند پرداخت.
در پايان، رئيس کانون زبان تأکيد کردند که کارشناسان جديد، فعاليت نظارت و ارزيابی را به صورت جدی، دقيق و حرفه ای انجام دهند و برای اين همکاران در انجام وظيفه جديدشان آرزوي توفيق نمود.