دومین جلسه شورای مدیران استان ها با حضور حسن مسعودی رئیس کانون زبان ایران، مشاوران، معاونان ومدیران دفتر مرکزی و مدیران و مسئولان ارشد استان ها در تاریخ 17 دی ماه سال جاری در دفتر مرکزی کانون زبان ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران، در ابتدای این جلسه بعد از تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید، محمدرضا سهرابی مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل و دبیر جلسه ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان، ابراز امیدواری کرد جلسه قبل که در تاریخ 26 شهریور ماه سال جاری برگزار شد، نتایج خوبی را دربرداشته باشد و افزود: تفاوت اصلی این جلسه با جلسه قبل در این است که در جلسه قبل فقط اعضای شورای معاونان و مدیران استان ها حضور داشتند اما در این جلسه مدیران بخش های مختلف اداره مرکزی نیز شرکت دارند تا با مشکلات استان ها از نزدیک آشنا شوند و بتوانند به آن ها بهتر کمک کنند.
براساس این گزارش، در ادامه حسن مسعودی، به ویژگی های یک مدیر خوب و موفق اشاره کرد و گفت: یک مدیر موفق با برنامه حرکت می کند، در کارش سازماندهی دارد، فرصت هایی را که دیگران نمی بینند، می بیند و پیدا می کند و منتظر بهترین زمان برای انجام کارها نمی ماند، بلکه برای خود زمان مناسب را ایجاد می کند.
ایشان ضمن اشاره به این موضوع که عموما درباره این صحبت می کنیم که "چگونه باشیم" و "چه کار بکنیم" خاطرنشان کرد: در این جلسه می خواهیم بگوییم "چگونه نباشیم" و " چه کار نکنیم"، به طور مثال، اعمال قدرت در مدیریت به معنای زورگویی، اجبارو اکراه نیست؛ بلکه به معنای اعمال اختیار است، اگر مدیریت را فقط اعمال قدرت بدانیم، یعنی خودمان را گرفتار تشریفات و آداب ریاست کرده ایم؛ همچنین فرآیند تصمیم گیری که یکی از ارکان اساسی مدیریت و لازمه توفیق هر مدیر است، نباید با تاخیر، دودلی و بی موقع صورت بگیرد؛ علاوه براین نظارت و ارزیابی که از وظایف جدی و اثر گذار مدیر است نباید بی دلیل و بی جهت انجام شود.
مسعودی اضافه کرد: رعایت اصول، ضوابط و مقررات ضامن سلامت کار و جلوگیری از کجروی هاست، اما نباید برای آسودگی خودمان و برای این که مسئولیت را گردن دیگران بیندازیم از آن استفاده کنیم و همچنین برنامه ریزی و تدوین جداول زمانی از عناصر اصلی و اساسی مدیریت است، اما نباید فکر کنیم که راه حل همه مشکلات را می توانیم درچارت سازمانی پیدا کنیم و یا همه کارهایمان را تابع زمان و مکان بدانیم. اجتناب از کارهای نادرست خیلی راحت تراست چراکه در صورت انجام آن ها، جبرانش برای ما سخت تر خواهد شد.
رئیس کانون زبان ایران، یکی از رموز موفقیت در مدیریت را خلاقیت و نوآوری عنوان کرد و افزود: ریشه خلاقیت تفکر است و پشت هر خلاقیتی تفکر طولانی و متمادی است؛ ریشه تفکر هم مطالعه و بررسی است و هیچ مطالعه و بررسی بدون وقت گذاری جدی میسر نمی شود.
وی در ادامه، پاسخگویی و شنیدن حرف های کارکنان را موجب اعتماد بیشتر کارکنان و آگاهی مدیر از وضعیت موجود عنوان کرد و تجربه را بزرگترین سرمایه و نرمش و مصلحت اندیشی را از مقتضیات مدیریت دانست اما این نرمش و مصلحت اندیشی نیز باید درست و به موقع به کار گرفته شود. وی در ادامه به مسائلی اشاره کرد که نباید در این بخش ها اتفاق بیفتد.
مسعودی، در پایان بخش اول سخنانش وظایف اساسی مدیران را شامل تعیین هدف ها، ایجاد انگیزه در همکاران، تسهیل امکان پیشرفت زیردستان، برقراری ارتباط و تفاهم، ابتکار و خلاقیت، تصمیم گیری وهماهنگی عنوان کرد و افزود: اگر به پیشرفت و اعتلای کارکنان خود توجهی نکنیم، اگر نقش کارکنان را کم و نادیده بگیریم، اگر از پیشرفت کارکنان ناراحت شویم و اگر ... مدیر خوبی نیستیم و حداقل وظیفه تسهیل پیشرفت زیردستان را به خوبی انجام نداده ایم.
بنابراین گزارش، در محور اول این جلسه، نظارت و ارزیابی مورد بررسی قرارگرفت و دکتر محمدرضا هاشمی، معاون پژوهش و برنامه ریزی کانون زبان ایران پیرامون این مسئله بیان کرد: نظارت به معنای نگریستن و مشاهده کردن است و در مدیریت با تدبر و تفکر هم سو میشود و ممکن است به یک تصمیم گیری منجر گردد. در کانون زبان ایران نظارت بسیاری از مولفه ها و گروه ها را دربر می گیرد و باید در همه گروه ها و ابعاد وجود داشته باشد.
وی افزود: در بحث آموزش برای رسیدن به وضعیت آرمانی یکسری باید و نباید ها مطرح است که در اصول حرفه ای مان تهیه و تدوین شده است، همچنین در این بحث، حیطه نظارتی و شناسایی آن هم بسیار مهم است و می تواند طوری تنظیم شود تا به پاسخ برخی از سوالاتمان برسیم.
هاشمی، به ویژگی های یک نظارت و کنترل دقیق اشاره کرد و گفت: نظارت و کنترل باید دقیق، عینی، به موقع، مبتنی بر هدف و برنامه ریزی، مقرون به صرفه، انعطاف پذیر، منطبق بر تفاوت های فردی و... باشد و انجام آن با هدف اصلاحی صورت بگیرد.
در ادامه بخش اول این جلسه، مدیران برخی از استان ها پیرامون نظارت و ارزیابی پرسش هایی از جمله؛ بازدید سرزده کارشناسان از کلاس ها، افزایش تعداد کارشناسان مقیم، توجه به مسائل آموزشی در کلاس، توزیع کلاس ها، ارتقاء مدرسان از سطحی به سطح دیگر و... را مطرح کردند و رئیس کانون زبان و معاون پژوهش و برنامه ریزی به آن ها پاسخ دادند.
در محور دوم جلسه یاد شده، بحث ساماندهی نیروی انسانی در دو بخش مدرسان و کارکنان مورد بررسی قرار گرفت و دکتر شهین واعظی، معاون آموزش و نوآوری کانون زبان پیرامون این موضوع گفت: در حیطه آموزش دغدغه اصلی ما ساماندهی مدرسان است و در این میان حفظ کیفیت هم از اولویت بالایی برخوردار است. بحث ساماندهی یک فرآیند است و برحسب عوامل مختلف سمت و سو پیدا می کند و با توجه به سیاست های سال های اخیر اولین موضوع ساماندهی مدرسان، تعداد کلاسی است که اخذ می کنند.
واعظی افزود: در بحث ساماندهی مدرسان انتقال، شروع به کار و قطع همکاری مدرسان نیاز به ساماندهی و توجه بیشتر دارد؛ در بحث واگذاری کلاس به مدرسان باید امنیت شغلی را برای آن ها فراهم کنیم، چون در کیفیت تدریس آن ها تاثیر می گذارد. اگرما به تعامل مناسبی پیرامون ساماندهی مدرسان نرسیم جایگاه هیچ کدام از ما تعریفی نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: تعیین سطح مجدد، درخواست مراکز برای دریافت مدارک مقاطع، آموزش های نوین و آموزش های غیر حضوری، درخواست ثبت نام در محدوده زمانی اعلام شده، حدنصاب تعداد کلاس ها و ... موضوعاتی است که حل و فصل آن درایت مدیران استان ها را می طلبد.
در ادامه رضا لیاقی، معاون اداری – مالی کانون زبان ایران، پیرامون شاخص های ارزیابی برای مدیران، مسئولان ارشد و کارکنان، ساماندهی نیروی انسانی در بخش جذب، تبدیل وضعیت نیروهای انسانی، توزیع عادلانه کلاس ها برای مدرسان، بیمه تکمیلی سینا برای مدرسان، تنظیم قرارداد مدرسان، ثبت به موقع مرخصی ها و ماموریت ها، مکاتبات اداری درباره مدرسان، نظارت بر ساعات ورود و خروج کارکنان، نامه های فراموشی ثبت ساعت، اعلام به موقع شماره حساب کارکنان و مدرسان، جابجایی نیرو درمراکز استان ها، تعداد جذب زبان آموز در مراکز، تبدیل وضعیت نیروهای انسانی، کلاس های کنسلی مدرسان، برگزاری کلاس های جبرانی، هزینه ها و اعتبارات خاص در پایان سال و ... مطالبی را بیان کرد.
در ادامه بخش دوم این جلسه مدیران برخی از استان ها سوالات و پیشنهادات خود را درباره محور ساماندهی نیروی انسانی مطرح کردند و مسعودی، واعظی و لیاقی به این پرسش ها پاسخ دادند.
در محور سوم این جلسه موضوع توسعه عنوان شد و رئیس کانون زبان وهریک از معاونان مطالبی را پیرامون این مبحث عنوان کردند.
معاون اداری و مالی کانون زبان پیرامون موضوع توسعه بیان کرد: توسعه درهر سازمانی برای رشد و ترقی آن لازم است و برای این که بین سایر سازمان ها بتوانیم مقام اول را کسب کنیم باید به موضوع توسعه توجه بیشتری داشته باشیم.
در ادامه، معاون آموزش و نوآوری کانون زبان افزود: سرلوحه این سازمان به عنوان یک موسسه آموزشی گسترش و توسعه آن است و اما باید همه شرایط و امکانات، برای راه اندازی یک مرکز آموزشی، در نظر گرفته شود.
معاون پژوهش و برنامه ریزی کانون زبان درباره بحث توسعه گفت: ما باید در سیاست های اجرایی کانون زبان علاوه بر مدرس واجد شرایط، تعداد کارشناس کافی را نیز مد نظر قرار دهیم.
در ادامه، رئیس کانون زبان ایران، پیرامون توسعه بیان کرد: ما باید در این زمینه، توسعه پایدار و همه جانبه را مد نظر قرار دهیم؛ برای این توسعه نیازمند برخی مولفه های ضروری شامل، مدرس واجد شرایط، کارشناس توانمند و خبره، زبان آموز متقاضی و از همه مهمتر توانمندی های مدیریتی منطقه مورد نظر هستیم.
در محور چهارم جلسه یاد شده، کلیات سیاست های اجرایی کانون زبان ایران در سال های 92-91 مطرح شد وحبیب خسروی مشاور هماهنگی در امور استان ها به این کلیات از جمله افزایش نظارت و ارزیابی، توسعه و تعمیق امور، ارتقاء دانش حرفه ای، فعالیت های بین المللی، ارتقاء محتوای آموزشی، افزایش کارآمدی و اثر بخشی... اشاره کرد و از مدیران استان ها خواست تا درباره این سیاست ها مشارکت و همفکری داشته باشند و نظرات خود را ارسال کنند.
در این جلسه همچنین رئیس کانون زبان ایران ضمن معرفی عقیل ابراهیمی، مشاور رئیس در امور فناوری اطلاعات، سعید عظیمی، مدیر جذب و تربیت مدرسان و امیر قدس شریفی، مدیر بخش انگلیسی برایشان در پیشبرد اهداف کانون زبان آرزوی موفقیت کرد.
عقیل ابراهیمی، ضمن اشاره به برخی از اقداماتی که قرار است در کانون زبان در حوزه توسعه خدمات الکترونیک انجام شود گفت: توسعه خدمات الکترونیکی یکی از محورهای توسعه سازمان است و ثبت نام اینترنتی یکی از اولین گام ها در این مسیر است که با وجود برخی کاستی ها در ترم گذشته با موفقیت انجام گرفت.
در ادامه جلسه، سمیه مهتدی، سرپرست آموزش های نوین، ضمن اشاره به این آموزش ها بیان کرد: پیرامون توسعه آموزش های مجازی طرح های زیادی در دست بررسی است که اگر حمایت مدیران مراکز نباشد نمی تواند موثر واقع شود.
در ادامه دومین جلسه شورای مدیران استان ها، هر یک از مدیران استان ها سوالات و پیشنهادات خود را پیرامون جذب مدرس، تامین اعتبارات مراکز، مدرسان مقیم، آموزش ضمن خدمت کارکنان و مدرسان، راه اندازی مراکز جدید، شاخص های نظارت و ارزیابی، نشریات کانون، چارت سازمانی استان ها و ... مطرح کردند و معاونان کانون زبان به آن ها پاسخ دادند.
در پایان جلسه یاد شده، مسعودی، ضمن تشکر از شرکت کنندگان در جلسه ابراز امیدواری کرد که نتایج این جلسه برای همه و به خصوص مردم ثمر بخش باشد.
وی همچنین ضمن اشاره دوباره به سیاست های اجرایی سال های 92-91 از مدیران استان ها خواست در اولین فرصت نظرات شان را پیرامون این سیاست ها ارائه نمایند.
رئیس کانون زبان افزود: همه ما باید به سمتی برویم که مسائل کانون زبان ایران به نفع سرمایه های اصلی کانون که مدرسان هستند و همچنین صاحبان این سرمایه که کارشناسان هستند، حل شود. در بحث تمام وقت شدن مدرسان وکارشناسان نیز باید جدی تر از گذشته عمل نماییم و به سمتی برویم تا به نفع زبان آموزانمان باشد.
مسعودی ،در پایان دومین جلسه مدیران استان ها، خاطر نشان کرد: ما می خواهیم بهره وری کارمان را در کانون زبان ایران بالا ببریم و این موضوع تنها با همت همگی ما میسر خواهد شد.
لازم به ذکر است که این جلسه از ساعت 8:30 آغاز شد و تا ساعت 19 ادامه یافت.