کمتر از یک ماه است که از انتصاب مهندس عقیل ابراهیمی به سمت مشاور رئیس کانون زبان ایران در امور فناوری اطلاعات می گذرد، برای آشنایی بیشتر با ایشان و برنامه هایشان در این بخش، مصاحبه ای با وی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
لطفا خودتان را معرفی کنید و از سابقه فعالیت تان در حوزه فناوری اطلاعات برایمان بگویید؟
عقیل ابراهیمی هستم. در 31 خرداد ماه سال 1360 در تهران به دنیا آمدم و دارای مدرک کارشناسی فناوری اطلاعات هستم. سال 1380 در یک شرکت صنعتی در زمینه مواد غذایی استخدام و بعد از آن در سال 1382 مسئول پشتیبانی فناوری اطلاعات آن شرکت شدم. سال 1384 از آن شرکت استعفا دادم و تصمیم گرفتم خودم دست به کار شوم و شرکتی را در این حوزه تاسیس کنم. بعد از یک سال مجددا آن شرکت را به هیئت مدیره واگذار کردم و از طرف شهرداری در شورای اسلامی شهر تهران مامور به کار شدم. درسال 1387 یکی از برگزیدگان جشنواره کارآفرینی و برگزیده همایش ملی تجارت الکترونیک از وزارت بازرگانی شدم و هم اکنون مدتی است که با کانون زبان ایران همکاری می کنم.
تا چه میزان استفاده از خدمات الکترونیک را در توسعه یک سازمان موثر می دانید؟
من گمان می کنم که هنوز تعریف جامعی از فناوری اطلاعات در ادارات و سازمان های ما جا نیفتاده است. برای همین صلاح می دانم که ابتدا برایتان از فناوری اطلاعات تعریفی ارائه دهم. فناوری اطلاعات یک علم جامع و گسترده؛ شامل جمع آوری، ذخیره، پالایش و تبدیل داده ها در یک سازمان است. اما متاسفانه تعریفی که درباره فناوری اطلاعات در خیلی از سازمان ها جا افتاده، علوم مربوط به رایانه است. در صورتی که رایانه تنها یک ابزار برای این علم به حساب می آید. شاید اجحاف باشد که بخواهیم فن آوری اطلاعات را همان رایانه بدانیم. اما خوشبختانه مدتی است که این جایگاه بهتر شناخته شده و کارهای مثبتی در این زمینه صورت گرفته است که نشان دهنده قدرت این علم درسازمان ها و دولت هاست. اگر ما بتوانیم این جایگاه را خوب بشناسیم تا حد .زیادی می توانیم از مراجعات مردم به ادارات جلوگیری و رضایت آن ها را جلب نماییم.
در بخش فناوری اطلاعات کانون زبان ایران به طور کلی چه اقداماتی صورت می گیرد؟
می توانیم مهمترین اقداماتی که در بخش فناوری اطلاعات کانون زبان ایران صورت می گیرد را به دو بخش کلی تقسیم کنیم، یک بخش مربوط به وظایف بخش فناوری اطلاعات در مراکز آموزشی می شود که شامل تمامی امور مربوط به ثبت نام زبان آموزان، اعلام نمرات و تعمیر و نگهداری رایانه های مستقر در مراکز آموزشی می شود و بخش دیگر مربوط به وظایف بخش فناوری اطلاعات در اداره مرکزی است که شامل، تعمیر و نگهداری شبکه و سیستم های رایانه ای و نرم افزارهای اداری و مالی می شود.
ثبت نام اینترنتی در این ترم چه بازخوردهایی داشت و برای ترم آینده در این زمینه چه برنامه هایی دارید؟
به طور کلی با توجه به تمهیداتی که برای این ترم در نظر گرفته بودیم و براساس نظرسنجی هایی که به عمل آوردیم، 80 درصد از ثبت نام کنندگان از این شیوه رضایت داشتند. در این ترم ما پلت فرم ثبت نام را به طور آزمایشی بر روی یکی از سرورها تغییر دادیم تا بتوانیم بازخورد کار این نرم افزار را ارزیابی نماییم. خوشبختانه این سامانه از این آزمون سربلند بیرون آمد و ما تصمیم گرفتیم برای ترم جدید این سامانه را بر روی سرورهای دیگر نیز راه اندازی کنیم. بنابراین پلت فرم ثبت نام ما برای ترم بهار کاملا متفاوت خواهد بود و همچنین تلاش می کنیم تا سرعت ثبت نام را باز هم بالاتر ببریم و روند ثبت نام را تسهیل نماییم. به این ترتیب که اگر در روند ثبت نام مشکلی برای ثبت نام کنندگان پیش بیاید، علت اشکال به آن ها اطلاع داده می شود که این یکی از مسائلی بود که در نظر سنجی هایی که از زبان آموزان به عمل آمد از ما خواسته بودند. خوشبختانه در این پلت فرم جدیدعلت خطا برای زبان آموزان عنوان می گردد و آن ها می توانند با پی گیری، خطای به وجود آمده را برطرف نمایند.
در ترم جاری، پرداخت الکترونیکی شهریه در چه مراکزی انجام شد و آیا برنامه ای برای گسترش آن در مراکز دیگر دارید؟
در این ترم، پرداخت الکترونیکی شهریه فقط در مراکز آموزشی شهر تهران صورت گرفت و خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی هم داشت. اما برای ترم بهار تصمیم بر این شد که پرداخت الکترونیکی را برای مراکز منتخب استان های البرز، فارس و آذربایجان شرقی نیز آغاز کنیم.
خلاصه ای از برنامه های آتی تان در کانون زبان ایران بگویید؟
زمانی که به این بخش آمدم؛ فناوری اطلاعات را در کانون زبان مورد بررسی قرار دادم و نقاط ضعف و قوت آن را به دست آوردم و برای توسعه فناوری اطلاعات کانون برنامه هایی را تدوین کردم.
یکی از مواردی که اعتراضات زیادی درباره آن به گوش من می رسید، نرم افزاری بود که در مراکز آموزشی نصب شده بود. باتوجه به گسترش مراکز آموزشی و افزایش زبان آموزان به نظر می رسید که این برنامه پاسخگوی نیازهای کانون زبان نباشد. بنابراین تصمیم به راه اندازی یک سامانه متمرکز گرفتیم. علاوه براین با توجه به مکاتبات زیادی که در اداره مرکزی و مراکز آموزشی کانون زبان وجود دارد برای تسهیل مکاتبات تصمیم به راه اندازی یک سامانه اتوماسیون نیز گرفته شد و در حال حاضر در حال رایزنی با شرکت های مختلف برای نصب، اجرا و راه اندازی آن هستیم.
استقرار این سامانه ها نیاز به تامین یکسری زیر ساخت دارد، از جمله راه اندازی یک مرکز داده و استقرار یک سامانه پست الکترونیک در کانون زبان ایران است. همچنین یک برنامه بازدید ادواری برای مراکز آموزشی استان ها تدوین کرده ایم که تا همین امروز همکاران ما از مراکز آموزشی آذربایجان شرقی، شهریار و قم بازدید کرده اند و انشاءا... در ترم جاری از مراکز آموزشی استان اصفهان و گیلان هم بازدید به عمل می آورند.
درباره سامانه جامع متمرکز کانون زبان برایمان توضیح دهید و بگویید هدف تان از راه اندازی این سامانه چیست؟
طبق بررسی هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نرم افزاری که در مراکز آموزشی وجود دارد و سیستم جامعی که روی بعضی از یارانه های اداره مرکزی نصب گردیده است، کامل و جامع نیست و نواقصی در ارائه گزارش در این نرم افزار وجود دارد و همچنین به دلیل پلت فرم قدیمی که داشت از نظر امنیتی و نرم افزاری نیز دچار اشکالات زیادی بود. با توجه به این که علوم نرم افزاری به سمت متمرکز شدن پیش می رود، تصمیم گرفتیم که یک سامانه جامع و متمرکز برای کانون راه اندازی کنیم. از مزایای این سامانه، به طور خلاصه می توان گفت که این سامانه نیازمند یک سخت افزار خاص در مراکز آموزشی نیست و تنها با داشتن اینترنت امکان اتصال و انجام امورات زبان آموزان میسر می شود. از طرفی با توجه به متمرکز بودن بانک اطلاعاتی این برنامه ما شاهد ارائه گزارش های دقیق و جامعی خواهیم بود و در اصل نواقصی که در نرم افزار تجمیع داریم را در این برنامه نخواهیم داشت.
این سامانه در ابتدا شامل دو پنل (صفحه کاربری)، یکی برای مراکز آموزشی و دیگری برای زبان آموزان است. مراکز آموزشی با استفاده از این صفحه امورات مربوط به ثبت نام و مراجعات را انجام می دهند و زبان آموزان می توانند با ورود به صفحه کاربری خود ریز نمراتشان را مشاهده کنند و مراجعه حضوری آن ها کمتر شود. از طرفی با توجه به درخواست های همکاران در معاونت پژوهش و برنامه ریزی مبنی بر راه اندازی یک سامانه برای مدرسان تصمیم بر این شد که علاوه بر دو صفحه کاربری فوق یک صفحه کاربری هم برای مدرسان کانون پیش بینی شود که بتواند نیازهای آن ها را نیز برآورده کند. البته در آینده جلساتی با همکاران محترم در معاونت های دیگر هم خواهیم داشت تا نظرات آن ها را نیز جویا شویم و در این برنامه اعمال کنیم.
برای گسترش طرح تصحیح اوراق به صورت الکترونیکی در همه مراکز، اقداماتی انجام داده اید؟
ما تقریبا دو ترم است که به صورت آزمایشی سیستم تصحیح اوراق به صورت الکترونیکی را در مراکزی که بیش از دو هزار زبان آموز در سطح تهران برای مقطع بزرگسال داشتند، نصب و اجرا کردیم. نسخه نهایی این برنامه در حال تدوین است و ما درفاز دوم این برنامه در نظر داریم این سامانه را در تهران در مقطع نوجوانان و همچنین در مراکز استان البرز نیز راه اندازی نماییم.
کارکنان کانون زبان ایران از چه طریقی می توانند نظرات و پیشنهاداتشان را با شما درمیان بگذارند؟
همکاران می توانند نظرات و پیشنهاداتشان را برای ارتقاء کیفیت و خدمات فناوری اطلاعات در کانون زبان از طریق پست الکترونیکی ebrahimi@ili.ir برای من ارسال کنند. علاوه براین قرار است به همت همکاران روابط عمومی در سایت کانون زبان ایران، قسمت تالار گفتمان، یک تالار برای بخش فناوری اطلاعات ایجاد گردد که از این طریق نیز می توانند نظراتشان را به ما منعکس کنند. همچنین یک صفحه وبلاگ در سایت کانون زبان به آدرس ili.ir/it نیز راه اندازی شده که از این پس همکاران می توانند اطلاعیه های مربوط به بخش فناوری را در این قسمت مشاهده نمایند.
لازم است به همکاران عزیز این اطمینان خاطر را بدهم که اجرای این برنامه ها در زمینه فناوری اطلاعات در کانون منجر به بهبود عملکرد آن ها، کم شدن مراجعات حضوری کارکنان و زبان آموزان و در نهایت باعث رضایت زبان آموزان و همکاران درکانون زبان ایران می شود.
ضمن آرزوی موفقیت برای شما در سمت جدیدتان، اگر نکته خاصی باقی مانده بفرمایید:
در پایان لازم می دانم از آقای مسعودی تشکر کنم که با یک مدیریت مدبرانه در جهت افزایش کیفیت کانون زبان، نیازهای سازمان را به خوبی شناخته اند و برای بهبود آن ها کوشش می کنند. از بخش روابط عمومی تشکر می کنم که با اطلاع رسانی های موثرشان باعث تسهیل درگسترش امور فناوری اطلاعات می شوند و از آقای لیاقی که صمیمانه با من همکاری می کنند وتجربیات خود را برادرانه در اختیار من قرار می دهند و همه همکاران در مراکز آموزشی و مخصوصا همکارانی که در پروژه "سامانه متمرکز کانون زبان" با ما همکاری می کنند نهایت تشکر را دارم و همچنین از همکاران خوبم در بخش فناوری اطلاعات که نهایت سعی خود را برای بهبود کیفیت خدمات فناوری اطلاعات به کار می برند، سپاسگزارم.