امروزه، روابط عمومي ها به عنوان عناصر قوي در ارزيابي و تقويت برنامه ها و پيشبرد اهداف سازمان ها تلقي می گردند. سازمان هاي پيشرو، روابط عمومي را به عنوان كانون تفكر مي نگرند وروابط عمومي ها، پل ارتباطي مردم و رسانه ها با سازمان و مسئولان هستند.روابط عمومي بخشي از سازمان است كه وظيفه شناخت و تجزيه و تحليل افكار عمومي، يافتن نقاط ضعف و قوت و شناخت فرصت ها و محدوديت ها را بر عهده دارد و در پي آن است تا با پيشگيري از محدوديت ها، بهترين استفاده ها را از فرصت ها براي سازمان طراحي كند.
در تقویم رسمی کشور ما 27 اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است. به مناسبت این روز با جمعی از کارکنان دفتر مرکزی کانون زبان ایران؛ درباره روابط عمومی کانون زبان، گفت و گویی انجام دادیم که ماحصل آن را می خوانید:
اسماعیل ابراهیم زاده، مدیر امور اداری کانون زبان که خود دانش آموخته این رشته است، ضمن تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی، می گوید: مارشال مک لوهان، پدر روزنامه نگاری نوین، جهان را با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی " دهکده جهانی" نامیده است. پس هر فرد، سازمان، ارگان و یا حتی کشوری چنانچه از این مقوله در زمان مقتضی بهره لازم را نبرد ممکن است سال ها تلاش نتواند آن را جبران کند. عصر حاضر عصر ارتباطات است و برقراری ارتباط کاری است بس دشوار که ورود به آن نیازمند وجود انسان های خلاق، باهوش و آگاه از مسایل روز اجتماعی و بین الملل است که بحمدا... این مهم با حضور عزیزان روابط عمومی در کانون زبان مهیا شده است و به لطف این بزرگواران کانون زبان از سایت، نشریه و... مناسبی برخوردار شده است. هر چند همیشه می توان بهتر از این بود اما در مجموع روابط عمومی در سال گذشته فعالیت های چشمگیری را از خود بروز داده که جای تقدیر و تشکر دارد و امید است در این راستا در سال 91 نیز شاهد خلاقیت های جدیدتر و نوآوری های مناسبت تر که اهداف واقعی کانون زبان را پوشش دهند باشیم.
ابراهیم زاده وجود روابط عمومی را در کانون زبان ضروری عنوان می کند و می افزاید: با توجه به رسالتی که کانون زبان در سطح کشور به عنوان آموزش زبان دوم به کلیه اقشار جامعه دارد، وجود روابط عمومی در آن بخصوص برای جذب و ترغیب مردم برای آموزش زبان با شیوه های پیشرفته نقش بسیار اساسی و بزرگی را ایفا می کند و استفاده از روش ها و فنون موثر تبلیغاتی در نیل به این هدف می تواند بسیار مفید واقع شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا علاقه ای به فعالیت های روابط عمومی دارد، می گوید: با توجه به رشته تحصیلی ام به فعالیت های روابط عمومی علاقه داردم؛ ولی حجم کار در امور اداری به حدی است که فرصت چنین کاری را به من نمی دهد. ضمن این که اعتقاد دارم جوان تر ها بهتر است در این مقوله وارد شوند زیرا ارتباط خوب برقرار کردن و نگارش خوب و بیان مسایل سازمانی با شیوه های ارتباطی را هنر می دانم و به همکاران عزیز پیشنهاد می کنم وارد این مقوله شوند حتی در حد یک یا دو سطر.
ابراهیم زاده خبر افتتاح مرکز آموزشی شهرک قدس را که بسیار زیبا و مناسب برای یک محیط آموزشی و در شان کانون زبان ایران طراحی شده است را بهترین خبری عنوان می کند که اخیرا از روابط عمومی کانون شنیده است و درباره یک کارمند روابط عمومی می گوید: یک کارمند موفق روابط عمومی در مر حله اول باید تحصیل کرده این رشته باشد و توانایی برقراری ارتباط در حوزه فعالیت خود را داشته باشد و از هر فرصتی برای اطلاع رسانی بهره ببرد. خوشرویی و داشتن اطلاعات کافی و جامع در این حوزه برای کلیه کارکنان روابط عمومی لازمه کار آنان است که بحمدا... همه افرادی که در روابط عمومی کانون زبان مشغول به کار هستند این توانایی را دارند. برای تک تک آن ها آرزوی موفقیت می کنم و در خاتمه مجددا روز ارتباطات و روابط عمومی را به شما تبریک می گویم و امیدوارم در انجام اهداف تعریف شده کانون زبان بیش از پیش موفق باشید.
سمیه شمس، مسئول دفتر معاونت اداری و مالی کانون زبان، برگزاری هرچه بهتر و باشکوه تر مراسم روز معلم ، روز زن و ... را از مهمترین اقدامات روابط عمومی کانون زبان ایران در سال گذشته عنوان می کند و می افزاید: به نظر من راه اندازی سیستم فروش محصولات به صورت اینترنتی یکی از اقداماتی است که می تواند در اولویت های روابط عمومی قرار بگیرد.
شمس درباره ضرورت روابط عمومی در کانون زبان می گوید: در سازمانی به وسعت کانون زبان ایران وجود بخش روابط عمومی به منظور اطلاع رسانی جامع و کامل به همکاران، مراکز و ... کاملا ضروری و مهم به نظر می رسد.
وی درباره سایت و نشریه نمای نزدیک روابط عمومی می گوید: سایت کانون زبان، سایت جامعی است که اطلاعات مفیدی را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد و همچنین نشریه نمای نزدیک نیز به خوبی ابعاد مختلف فعالیت های بخش های مختلف کانون زبان را پوشش می دهد.
مسئول دفتر معاونت اداری ومالی کانون زبان ایران در پاسخ به این سوال ما که ویژگی یک کارمند موفق روابط عمومی را چه می داند می گوید: باید بگویم صبر، پی گیری، حسن برخورد و نظم لازمه کار در روابط عمومی است که خوشبختانه هم اکنون هم همکاران بسیار خوبی با ویژگی های ذکر شده در روابط عمومی مشغول به کار هستند.
زهرا شکریان، مسئول بخش آموزش نوجوانان کانون زبان می گوید: تهیه و انتشار فصلنامه نمای نزدیک و همچنین راه اندازی و پشتیبانی سایت جدید کانون زبان از جمله مهمترین اقدامات یک سال گذشته در روابط عمومی کانون زبان بوده است.
شکریان پیرامون ضرورت وجود روابط عمومی در کانون زبان می گوید: وظیفه اصلی روابط عمومی در تمام سازمان ها توجه به افکار عمومی آن نهاد و جهت دادن به آن ها در راستای اهداف سازمان است که این موضوع تایید کننده جمله معروف " روابط عمومی هر سازمان، مغز آن سازمان است" می باشد. با توجه به جایگاه فرهنگی کانون زبان و مواجه بودن با تعداد زیادی مخاطب، نیاز به یک روابط عمومی فعال و پویا در این سازمان لازم و ضروری است.
وی ضمن تشکر از همکاران روابط عمومی به خاطر اطلاع رسانی های به موقع در سایت می گوید: به نظر من سایت کانون زبان به خوبی از عهده وظیفه اصلی خود که همان اطلاع رسانی است برآمده است و خوشبختانه خبررسانی آن بسیار عالی است البته اگر بخش ها و مراکز آموزشی همکاری بیشتری با روابط عمومی داشته باشند، مطمئنا موفقیت بیشتری حاصل می شود.
مسئول بخش نوجوانان کانون زبان حسن برخورد و سعه صدر را مهمترین ویژگی یک کارمند موفق روابط عمومی می داند و می گوید: روابط عمومی کانون زبان یکی از بخش های فعال در این سازمان است و با شنیدن واژه روابط عمومی اولین چیزی که به ذهنم می رسد تحرک و پویایی است.
منیژه سادات ملک، کارمند بخش کارگزینی کانون زبان، برگزاری و شرکت در نمایشگاه ها، انتشار نشریه نمای نزدیک و همچنین قدردانی از بانوان اداره مرکزی در روز زن را که اخیرا صورت گرفت از مهمترین اقدامات روابط عمومی عنوان می کند و می افزاید: روابط عمومی کانون زبان ایران به عنوان یکی از اساسی ترین و مهمترین واحدها به منظور اطلاع رسانی و پل ارتباطی قوی ما بین کارکنان سازمان و محیط بیرونی آن، ایفا کننده نقش بسیاری مهمی است. برگزاری مراسم، جشن ها، فعالیت های مذهبی و ملی، برقراری ارتباط مستمر با رسانه های گروهی به منظور تشریح فعالیت ها و اقدامات سازمان و برقراری ارتباط شایسته بین مردم و سازمان از طریق دریافت پیشنهادها، انتقادات و نقطه نظرات به منظور انعکاس به مسئولان و مردم از جمله مهمترین اقدامات روابط عمومی است.
ملک درباره سایت روابط عمومی کانون زبان می گوید: سایت روابط عمومی کانون زبان توانسته است چهره ای مناسب از سازمان را در میان مردم و مخاطبان اصلی اش به نمایش بگذارد و باعث مطرح شدن آن در بین سازمان ها و موسساتی که روزانه به تعداد آن ها اضافه می شود، گردد که این کار تنها از یک روابط عمومی حرفه ای و آگاه بر می آید.
وی فعالیت در روابط عمومی را موجب ایجاد احساس کارآمد بودن عنوان می کند و می گوید: با توجه به این که در واحد روابط عمومی تعاملی پویا و موثر بین سازمان و افراد صورت می گیرد و روابط عمومی اصلی ترین نقطه اتصال یک سازمان با مخاطبان است، کار در این واحد موجب احساس کارآمد بودن در فرد می شود.
ملک با بیان این مطلب که افتتاح فاز دوم شهرک غرب بهترین خبری بوده که اخیرا از روابط عمومی کانون زبان شنیده است افزود: دغدغه اصلی روابط عمومی شفاف سازی است و یک کارمند روابط عمومی موفق باید بتواند از عهده این امر مهم برآید.
عطیه بزرگی زاده، کارمند بخش تولید کانون زبان ایران درباره روابط عمومی کانون زبان می گوید: همان طور که می دانید مهم ترین وظیفه روابط عمومی در یک سازمان انعکاس اخبار آن سازمان می باشد، روابط عمومی کانون زبان نیز در این امر بسیار فعال بوده و در خصوص فعالیت های کانون مثل مراسم ها، همایش ها، امتحانات، آزمون ها و سایر موارد خوب و به موقع عمل کرده است.
بزرگی زاده درباره لزوم روابط عمومی در کانون زبان می گوید: روابط عمومی در هر سازمانی مغز متفکر و موتور محرکه آن سازمان است و کانون زبان نیز از این قاعده مستثنی نیست و همه ما امیدواریم که با تلاش همه کارکنان در جهت ارتقای جایگاه این بخش شاهد شکوفایی هر چه بیشتر آن باشیم.
وی ادامه می دهد: خوشبختانه فعالیت سایت کانون زبان نسبت به سال های گذشته خیلی بهتر شده است و زبان آموزان خیلی راحت می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را بدون هدر دادن وقت برای مراجعه حضوری و تماس های تلفنی مکرر به دست بیاورند.
بزرگی زاده فعال بودن در زمینه جمع آوری اخبار و اطلاعات و داشتن اطلاعات جدید و به روز را برای کارمندان روابط عمومی مهم می داند و می گوید: با توجه به بخشی که من در آن فعالیت می کنم و نوع رابطه کاری ام با روابط عمومی کانون زبان با شنیدن واژه روابط عمومی اولین چیزی که به ذهنم خطور می کند پوستر، بروشور و ... است اما جدای از شوخی روابط عمومی برایم تداعی کننده اخبار و اطلاعات جدید سازمان است.
رضا حاجیان، مسئول بخش پژوهش و تکنولوژی آموزشی کانون زبان درباره روابط عمومی کانون زبان می گوید: هر سازمانی باسابقه درخشان و طولانی نظیر کانون زبان ایران، نیاز به تعامل و ایجاد ارتباط با سازمان های دیگر و مخاطبان خود دارد که این موضوع یکی از مشخصه های روابط عمومی است.
حاجیان درباره سایت روابط عمومی می گوید: تغییرات زیادی را در سایت جدید روابط عمومی کانون زبان شاهد بودیم که باعث جذابتر و کارآمد تر شدن آن گردیده است. اما این موضوع نباید مفهوم عالی بودن آن را تداعی کند و هر سال می توانیم با ایجاد تغییرات مناسب تر به بهتر شده این سایت کمک کنیم.
وی کار در روابط عمومی را لذت بخش عنوان می کند و می گوید: با شنیدن واژه روابط عمومی، شور، هیجان و خلاقیت در ایجاد ارتباط موثر ، کارآمد و پایدار در ذهنم تداعی می شود.
مسئول بخش پژوهش و تکنولوژی آموزشی کانون زبان مهمترین ویژگی یک کارمند روابط عمومی خوب را استفاده از خلاقیت کلیه افراد سازمان در جهت ایجاد ارتباط بهتر، تعامل تاثیرگذارتر و حفظ پویایی و شادابی سازمان با رعایت سلیقه و ذوق در خبر رسانی، تهیه گزارش، عکاسی مناسب و... عنوان می کند.
امیر ثروتی، مسئول بخش امتحانات کانون زبان ایران، مهمترین اقدامات روابط عمومی را در سال گذشته اطلاع رسانی از آخرین رویدادهای داخلی و خارجی مربوط به کانون زبان ایران و همچنین برگزاری جشن ها، مراسم، شروع به کار مراکز جدید، انتصابات و چاپ و نشر فصلنامه نمای نزدیک عنوان می کند و می افزاید: بخش روابط عمومی درگاه ورودی و خروجی یک سازمان به لحاظ اطلاع رسانی و کسب اطلاعات جدید است لذا لازم است این بخش در این زمینه و اقدامات مرتبط فعالیت هایی مستمر و قوی داشته باشد.
وی همچنین درباره سایت کانون زبان می گوید: سایت روابط عمومی بیشتر شبیه یک سایت خبری است که می توان با کار کارشناسی آن را پویا تر با خدماتی گوناگون، بهتر و جذابتر طراحی کرد.
ثروتی فعالیت در روابط عمومی را یک کار تخصصی می داند که باید افراد مناسب با تجربیات و تحصیلات مرتبط در آن حضور داشته باشند و می گوید: روابط عمومی برایم تداعی کننده ی اطلاع رسانی، ارتباطات، هماهنگی و برنامه ریزی است.
مسئول بخش امتحانات کانون زبان، موفقیت های کانون زبان ایران در عرصه ها و جایگاه های مختلف را از جمله خبرهای خوبی می داند که همه ی کانونی ها را خوشحال می کند و درباره یک کارمند روابط عمومی می گوید: مهمترین ویژگی یک کارمند روابط عمومی خود جوش بودن، پویا بودن، داشتن روابط عمومی بالا و مهارت برنامه ریزی و پیگیر بودن رویدادها و اتفاقات است.
مریم پیشانی دار، مسئول بخش ارزشیابی و گسترش کانون زبان ایران، درباره روابط عمومی گفت: روابط عمومی کانون زبان ایران در سال گذشته اقدامات زیادی انجام داده است که از مهمترین آن ها می توانم به برگزاری همایش مسئولان مراکز و اداره مرکزی اشاره کنم و همچنین شرکت در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که اخیرا به پایان رسید و فرصتی مناسب برای شناساندن اهداف کانون زبان به مخاطبان بود.
وی درباره سایت روابط عمومی گفت: سایت کانون زبان از نظر محتوایی مناسب و مفید است و از نظر ساختاری چون اطلاعات در آن اولویت بندی می شود شما به راحتی می توانید سریعا به مطلب مورد نظر خود در هر قسمت سایت دسترسی پیدا کنید و از همه مهمتر تعامل خوب مسئول سایت با همکاران است.
پیشانی دار درباره انعکاس اخبار می گوید: خوشبختانه اطلاعات مورد نیاز زبان آموزان به موقع و سریع در سایت اعلام می شود به طور مثال اگر مرکزی به هر دلیلی تعطیل شود فورا در سایت اعلام می گردد و این اقدام باعث می شود تا از تماس های مکرر زبان آموزان با این بخش کاسته شود.
وی همچنین درباره نشریه می گوید: نشریه نمای نزدیک به عنوان یک نشریه داخلی خوب عمل کرده است و می توانم جالب ترین اقدام آن را چاپ عکس فرزندان شاگرد اول همکاران ذکر کنم.
مسئول بخش ارزشیابی و گسترش کانون زبان عشق و علاقه به حرفه و تعامل خوب با همکاران را مهمترین ویژگی یک کارمند موفق روابط عمومی می داند و در پایان صحبت هایش می گوید: لازم می دانم تا از این فرصتی که در اختیار من گذاشتید استفاده کنم و از کلیه همکاران خوب روابط عمومی که واقعا با دلسوزی وعلاقه وافر زحمت می کشند کمال تشکر را داشته باشم.
حمیدرضا نظری، مدیر بخش غیر انگلیسی کانون زبان ایران، به روز رسانی همیشگی سایت کانون زبان ایران، اطلاع رسانی به موقع و ... را از مهمترین اقدامات کانون زبان در سال گذشته می داند و اضافه می کند: به نظر من بهتر است که تبلیغات و اطلاع رسانی به روز با شیوه های نو به ویژه برای بخش های غیر انگلیسی در اولویت های روابط عمومی قرار بگیرد چون بخش های غیر انگلیسی کانون زبان ایران در مقایسه با موسسات مشابه از نظر کیفی حرف اول را در کشور می زنند اما برای بسیاری از افراد هنوز ناشناخته اندو بسیاری هنوز نمی دانند در کانون زبان چنین بخش هایی وجود دارد.
نظری وجود روابط عمومی را در کانون زبان برای معرفی فعالیت ها به بیرون از سازمان ضروری می داند و درباره سایت روابط عمومی می گوید: خوشبختانه سایت کانون زبان از قبل بسیار بهتر شده است و اخبار و اطلاعات آن زودتر منعکس می شود و همچنین امکانات و شکل ظاهری آن نیز نسبت به قبل ارتقا یافته است.
مدیر بخش غیر انگلیسی کانون زبان همچنین داشتن ارتباط و روابط عمومی خوب را مهمترین ویژگی یک کارمند موفق روابط عمومی می داند.
ضمن تشکر از همه عزیزانی که با پاسخگویی و بیان نظرات شان ما را در تهیه این گزارش یاری کردند، به نوبه خود این روز را به همه فعالان در عرصه ارتباطات و روابط عمومی تبریک می گوییم و امیدواریم که بتوانیم همچون گذشته در جهت اهداف کانون زبان ایران مستحکم قدم برداریم.