پنجشنبه 20 دی 1403  | English
07

گفت و گویی پیرامون مراکز برون کانونی

گفت و گویی پیرامون مراکز برون کانونی

 

قریب به 21 سال است که از راه اندازی بخش برون کانونی در کانون زبان ایران می گذرد. بخشی که به واسطه همکاری میان سازمان ها و مراکز آموزشی خارج از کانون جهت برگزاری دوره های آموزشی کانون زبان برپا شده است. تغییر مدیریت بخش انگلیسی کانون زبان و همچنین انتصاب مسئول آموزشی برون کانونی ما را بر آن داشت تا گفت و گویی با امیر محمد قدس شریفی، مدیر بخش انگلیسی، فرید ایران پناه، مسئول بخش برون کانونی و رویا اسدالهی از پیش کسوتان بخش برون کانونی انجام دهیم که در ادامه آن را می خوانید:
اولین کلاس های برون کانونی کانون زبان در چه سالی و چگونه شروع به کار کردند؟
شریفی: سال 69 بود که اولین کلاس برون کانونی در مجتمع آموزشی روزبه برگزار گردید. نحوه شروع به کار هم به این صورت بود که تقاضا از طرف مجتمع ارائه گردید و بعد از موافقت کانون زبان تصمیم گرفته شد تا مدرس به این مجتمع که هم مشکل تردد دانش آموزان مجتمع مرتفع گردد و هم این که یک مرکز کانون زبان در آن ایجاد شود.
درباره نحوه فعالیت این مراکز برایمان توضیح دهید؟
شریفی: کلاس های مراکز برون کانونی در فضای فیزیکی متفاوت از سایر کلاس های عادی کانون زبان برگزار می شوند و مخاطبانشان، دانش آموزان و یا کارکنان آن مراکز هستند و از طرف دیگر هزینه نگهداری و تجهیز آن مکان فیزیکی نیز برعهده خود مرکز است و کانون زبان نقشی در این میان ندارد و تامین کننده مدرس در این مراکز است.
آیا مدرسان این مراکز نیز تمامی مراحل جذب مدرس را پشت سر می گذارند؟
شریفی: بله. مدرسان این بخش نیز دقیقا بعد از طی فرآیند جذب مدرس در کانون زبان انتخاب می شوند و در این بخش ما ارجحیت را به مدرسان با تجربه و قدیمی تر می دهیم چرا که در واقع آن ها سفرای فرهنگی کانون زبان در سازمان هایی هستند که تحت آموزش برون کانونی قرار گرفته اند.
شیوه آموزش و کتاب های آموزشی این مراکز چه تفاوتی با سایر مراکز دارد؟
شریفی: شیوه آموزش تفاوتی ندارد اما به خصوص در مدارس از نظر وضعیت انضباطی هنر بیشتری را از مدرس می طلبد و لازم است که حتما در مهارت کلاس داری تبحر بیشتری داشته باشد زیرا در سایر کلاس های عادی کانون زبان بچه ها با موقعیت ها و شخصیت های متفاوت در طول یک ترم در کنار هم می نشینند و بعید به نظر می رسد که این هم کلاسی بودن ها برای ترم های متمادی اتفاق بیفتد اما در مدرسه این طور نیست؛ بچه ها یک سال تحصیلی در کنار هم هستند و بعضا سال های قبل نیز هم کلاس بودن را با هم تجربه کرده اند و آشنایی و شناخت بیشتری نسبت به هم و رفتارهای یکدیگر دارند. ممکن است که یک نفر در گوشه ای از کلاس اشاره ای کند که یادآور خاطره ای برای همه آن ها باشد و به واسطه این اشاره کل کلاس به هم بریزد!
ایران پناه: البته تفاوت دیگری که وجود دارد این است که به خاطر امتحانات خرداد ماه شروع و اتمام ترم های کلاس های برون کانونی با سایر مراکز هم زمان نیست که البته این موضوع به این خاطر است که بین امتحانات کانون زبان و امتحانات پایان ترم مدرسه زبان آموزان تداخلی ایجاد نشود و علاوه بر این در ترم تابستان هم برای این که زبان آموزان کلاس های برون کانونی تعطیلات بیشتری در ابتدا و انتهای تابستان داشته باشند کلاس های بعضا به صورت فشرده تشکیل می شود.
بیشتر چه سازمان ها و موسساتی تمایل دارند به صورت برون کانونی تحت آموزش های کانون زبان ایران قرار بگیرند؟
شریفی: در سیاست گذاری جدید کانون زبان ایران ما نگاه مثبتی نسبت به سازمان ها و مدارس پر جمعیت داریم. چرا که کم جمعیت بودن سازمان و مدرسه نه تنها برای ما بلکه برای خود آن سازمان و مدرسه نیز صرفه ای نخواهد داشت.
ایران پناه: همان طور که می دانید تعداد زبان آموزان اولیه ای که در یک کلاس شرکت دارند قطعا برای ترم بعد نیز ثابت نخواهند ماند یعنی صددرصد قبول نمی شوند و این موضوع باعث می شود که با بالا رفتن هر ترم تعداد زبان آموزان کمتر شود که تشکیل کلاس ها در مقاطع مختلف برای تعداد کم زبان آموز هم برای ما و هم برای مدرسه و سازمان به صرفه نخواهد بود.
شریفی: علاوه بر این اگر مدارس پر جمعیت باشند ما می توانیم در نوبت صبح که یکی از زمان های خلوت برای مدرسان کانون زبان است کلاس برگزار کنیم و همچنین در نوبت بعدازظهر، پیش از ساعت 16نیز که ساعت کاراداری سازمان ها تمام می شود و اوقات  خلوت کانون زبان است، تشکیل کلاس بدهیم و به این ترتیب اشتغال بیشتری برای مدرسانمان ایجاد کنیم.
تا به حال چه موسسات و سازمان هایی تحت آموزش برون کانونی کانون زبان قرار گرفته اند؟
اسدالهی: بجز مدارس، ازبین مهمترین موسسات و سازمان هایی که تحت آموزش برون کانونی ما قرار گرفته اند می توانم به مجلس شورای اسلامی، سازمان انرژی اتمی، سازمان تعزیرات حکومتی، دادگستری، دیوان محاسبات، پتروشیمی، بانک ملی، شرکت گاز، بعضی قرارگاه های سپاه، دانشگاه صنعتی اصفهان و... اشاره کنم.
مدرک آموزشی که به زبان آموزان این مراکز داده می شود با سایر مراکز متفاوت است؟
شریفی: خیر. مدرک دقیقا مانند سایر مراکز و مدرک رسمی کانون زبان است و در صورت تقاضا مانند سایر مراکز برای ارائه آن سیر طبیعی اداری طی می شود.
 تا به حال مراکز برون کانونی کانون زبان در چه شهرهایی دایر شده است؟
 ایران پناه: در این ترم در 9 شهرستان و تهران با 213 کلاس و 3606 زبان آموز حضور داریم. این شهرستان ها شامل ارومیه، اصفهان، شیراز، یزد، اهواز، مشهد، کرمان، تبریز و سلماس هستند. این جا لازم می دانم از مسئول ارشد استان یزد که بالاترین میزان کلاس برون کانونی را دارند تشکر کنم. همچنین از مدیران و مسئولان سایر مراکز استان های بزرگ کشور نیز انتظار داریم که در این زمینه فعال تر باشند.
چه برنامه های جدیدی در این بخش در دست اقدام دارید؟
ایران پناه: قطعا تلاش خواهیم کرد که در بخش برون کانونی کانون زبان کمبودهای موجود را برطرف نماییم. به عنوان مثال ما در بخش برون کانونی چندین مرکز پشتیبان داریم؛ به این معنا که تعدادی از مراکز برون کانونی تحت پشتیبانی یکی از مراکز کانون زبان ایران قرار می گیرند. در برنامه های جدید در تلاش هستیم تا در هر مرکز برون کانونی یک نماینده کانون داشته باشیم تا در طول هر ترم چندین بار در مرکز حضور فیزیکی داشته باشد و بتواند تعامل و ارتباط بیشتری ایجاد کند. نظارت آموزشی را به تدریج در سراسر کشور انجام خواهیم داد و اعزام کارشناس بازدید از کلاس برون کانونی از این ترم با توان بیشتری صورت خواهد گرفت. همچنین تبلیغاتی که در سایر مراکز مثلا برای آزمون کمبریج و... صورت می گیرد در مراکز برون کانونی هم انجام می شود و به دنبال یکسان سازی شیوه تعامل مدرسان کانون با مسئولان مدارس هستیم.
اسدالهی: شرایطی را فراهم کرده ایم که زبان آموزانی که در مراکز برون کانونی آموزش می بینند چنانچه به سطحی برسند که امکان ارائه آن در مراکز برون کانون وجود نداشته باشد می توانند به مراکز دیگر کانون زبان مراجعه کنند و در آن جا ثبت نام نمایند و برای ترم های آینده اگر سطح مورد نظرشان در مراکز برون کانونی تشکیل شد دوباره به آن مراکز برگردند.
تعداد کلاس ها و زبان آموزان این بخش در هر ترم نسبت به ترم گذشته روندی صعودی داشته است یا نزولی؟
شریفی: این روند مسلماً صعودی بوده است و تقاضا برای برگزاری مراکز برون کانونی به خصوص در مقطع کودکان در مدارس و همچنین در سازمان ها دائما در حال افزایش است.
به دنبال تقویت این روند هستید؟
قطعا! به دنبال این هستیم که تعداد مراکز برون کانونی مان را در تهران و سایر استان ها افزایش دهیم که هم در بحث اشتغال زایی به ما کمک خواهد کرد و هم  درامر درآمد زایی موثر خواهد بود.
با آرزوی موفقیت های بیشتر برای بخش برون کانونی کانون زبان و تشکر برای وقتی که در اختیار ما قرار دادید، اگر نکته خاصی باقی مانده است بفرمایید؟
شریفی: لازم می دانم که قدردانی ویژه از سرکار خانم اسدالهی داشته باشم که مراکز برون کانونی ما هرچه تا به امروز کسب کرده است مرهون زحمات، تجربه و دلسوزی ایشان بوده است و امیدوارم با حضورجناب آقای ایران پناه در بعد آموزشی نیز وضعیت مراکز برون کانونی روز به روز بهتر شود.
اسدالهی: امیدوارم که بخش برون کانونی روند رو به رشدی را که در پیش گرفته است، ادامه دهد و از همه مدرسان بخش برون کانونی که متحمل سختی های زیاد بابت جابجایی، مسافت های زیاد و ... می شوند تشکر می کنم. از مسئولان مراکز نیز تقاضا دارم ضمن مطلع کردن مدرسان نسبت به تدریس در مراکز برون کانونی، آن ها را در این زمینه راهنمایی نمایند.
ایران پناه: از همه کسانی که دست اندرکارهستند می خواهم یک نگاه جدید داشته باشند و در جهت استراتژی کانون زبان ایران مبنی بر "ارائه بهترین خدمات به بیشترین افراد" تلاش کنند تا متقاضی بیشتری در این بخش جذب شود. این کار شاید با گرفتاری و مشکلاتی همراه باشد اما مطمئن هستم که ارزشش را دارد.
تعداد امتیازات: (4) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2420)
گروه خبر: مصاحبه ها
کد خبر: 492
  • گفت و گویی پیرامون مراکز برون کانونی
  • گفت و گویی پیرامون مراکز برون کانونی
  • گفت و گویی پیرامون مراکز برون کانونی
  • گفت و گویی پیرامون مراکز برون کانونی

RSS comment feed نظرات ارسال شده

1
# یک همکار ( 09:52 ق.ظ)
sSتاریخ ذکر شده برای شروع کلاسهای برون کانونی درست نیست. کانون زبان فبل از سال 66 کلاس های برون کانونی داشته است و با سازمان های مختلفی همکاری داشته است.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: