رویا اسدالهی عمید یکی از کارمندان باسابقه کانون زبان ایران است که در حال حاضر در بخش برون کانونی مشغول به فعالیت است. در تهران به دنیا آمده و لیسانس مترجمی زبان فرانسه دارد. وقتی از او درباره سنش سوال می کنیم لبخندی می زند و می گوید: از خانم که سن شان را نمی پرسند! این یک راز است! ضمن تبریک روز کارمند، گفت و گویی با وی انجام می دهیم که در ادامه می خوانید:
فعالیت تان را در کانون زبان ایران از کجا و چگونه آغاز کردید؟
آغاز کار من با کانون زبان ایران در دفتر مدیریت مرکز آموزشی وصال با همکاری مدیر وقت آن مرکز جناب آقای کدیور آغاز شد. پس از آن به اداره آموزش و بخش فرانسه رفتم، با جداسازی واحدها، بخش برادران به واحد جم انتقال یافت. در آن زمان اداره آموزش، دفترمدیریت، دفتر مدرسان، بخش سمعی و بصری را با خواهرم اداره می کردیم و به مرور زمان سایر همکاران به ما ملحق شدند. برای مدت زمانی نیز در بخش مجله ILI Quarterly Magazine با عزیزانی همچون خانم ها انصاری و امین ناصری همکاری داشتم و پس از آن در زمان ریاست جناب آقای عظیمی مجددا" به عنوان مسئول ثبت نام در واحد جم انتخاب شدم. سپس در زمان ریاست جناب آقای گلدانساز در سال 84 به سمت مسئول اداره برون کانونی نائل شدم و تاکنون در این بخش حضور دارم.
این که از چه سالی به کانون زبان آمدید را برایمان نگفتید؟
از اواخر سال 63 توسط خواهرم سرکار خانم سیما اسدالهی،که از همکاران قدیمی کانون زبان بودند به این موسسه معرفی شدم.
اولین روز کاری تان در کانون زبان چگونه گذشت؟
روز اولی که در واحد وصال مشغول به کار شدم روز ثبت نام زبان آموزان بود و صفی طولانی از متقاضیان شکل گرفته بود. در آن زمان ثبت نام به صورت دستی انجام می گرفت. من و خواهرم از همان اولین ساعات پشت میزثبت نام قرار گرفتیم و تا 5 بعدازظهر یکسره و بدون وقفه ثبت نام کردیم.
از دیدگاه شما، چه عواملی موجب انگیزه کاری و افزایش بهره وری در یک سازمان و اداره می شود؟
به نظر من مهمترین عامل در بهره وری یک سازمان نگاه به تجربیات گذشته و سازماندهی آن در آینده است. مثلا برای تصمیم گیری پیرامون یک موضوع بهتر است از تمامی همکاران شاغل نظرسنجی صورت بگیرد نه فقط کسانی که پست سازمانی دارند و توجه به این موضوع که ممکن است یک کارمند ساده هم پیشنهادات مفیدی داشته باشد ولی هیچ وقت فرصت انتقال آن ها به او داده نشود.
چگونه تجربیات و دانش خود را به دیگر همکاران انتقال می دهید؟
من از همان ابتدای شروع به کارم همیشه سعی می کردم که از همکاران با تجربه کمک بگیرم و برای همه آنها احترام خاصی قائل بودم. خودم هم تا جائی که بتوانم تجربیاتم را به همکاران دیگر انتقال می دهم. در گذشته نیز خیلی مطالب را من از همکارانم یاد گرفتم از جمله سرکارخانم یعقوبی که در آن زمان در دفتر مدیریت وصال و سرکارخانم میرفلاح در مرکز آموزشی جم با هم همکار بودیم و همین طور از سرکارخانم عباسی زمانی که مسئولیت اداره برون کانونی را عهده دار بودم.
معمولا یک روز کاریتان چگونه سپری می شود؟
مثل هر روز در دفتر حضور می یابم و به کارهای اداره برون کانونی از جمله امور مربوط به مراکز پشتیبان، مدارس وسازمان ها و همچنین مکاتبات، قراردادها و ... رسیدگی می کنم و سعی دارم که هر روزم بهتر از دیروز و مفیدتر از روز قبل باشم.
مهترین ویژگی های یک کارمند خوب از نظر شما چیست؟
مهمترین ویژگی یک کارمند خوب از نظر من وظیفه شناسی کارمند است. این که در قبال مسئولیتی که به عهده اش گذاشته می شود خودش را موظف بداند و نظم، روحیه همکاری، صداقت و روی خوش داشته باشد.
خاطره ای از دوران فعالیت تان در کانون زبان برایمان بگویید؟
خاطرات بسیار زیاد هستند ولی تنها چیزی که می توانم بگویم این که همیشه دعای پدر ومادرهایی که برای ثبت نام فرزندان شان مراجعه می کردند را به یاد می آورم، همیشه به خاطر خدمتی که به آن ها انجام می دادم محبت شان را به من ابراز می داشتند و این برایم بسیار ارزشمند بوده و هست.
اگر به جای علیرضا جلالی رئیس کانون زبان ایران بودید، چه کاری برای کارمندان کانون زبان انجام می دادید؟
همیشه تنها چیزی که برای انسان ها باقی می ماند خاطره خوب از دیگران است. یکی از شرایط مسلمان بودن هم این است که روی خوش داشته باشیم و دیگران از ما راضی باشند. من هیچ وقت نمی توانم خودم را در جایگاه ایشان ببینم و کوچک تر از این هستم که نظر بدهم ولی فکر می کنم که ما باید همیشه خودمان را در موقعیت دیگران بگذاریم و درد دل آن ها را گوش کنیم و به نظرات شان بها دهیم. ضمن خیرمقدم به ریاست محترم جناب آقای جلالی به جمع همکاران کانون زبان، با دید روشن و مثبتی که نسبت به ایشان دارم همواره خواهان سلامتی، موفقیت و پیشبرد اهداف شان در کانون زبان ایران هستم.
به عنوان یکی از باسابقه ترین کارمندان کانون زبان ایران، چه توصیه ای برای جوان تر ها دارید؟
به آن ها توصیه می کنم شاکر خداوند به خاطر روزی ای که برایشان قرار داده باشند و همیشه در هر موقعیتی که هستند بدانند که صلاح شان چنین بوده و خیرشان در این است. سعی کنند بدون توجه به این که مقامی بالاتر، پائین تر، جوان تر و یا مسن تر است از تجربیات دیگران استفاده کنند. همیشه از فرصت های شغلی شان بهره ببرند و مسمر ثمر باشند.
بدترین اتفاقی که ممکن است در محل کار برایتان بیفتد چیست؟
این که از کنار زحمات بی دریغ کارکنان طی سال ها، چه در گذشته و چه درحال، بی تفاوت بگذریم.
کانون زبان ایران را در یک جمله تعریف کنید؟
کانون زبان ایران سازمانی است که هدفش پیشرفت جوانان این سرزمین برای آینده ای بهتر در زمینه های کار، تحصیل و زندگی است.
روز کارمند را دوباره خدمت شما تبریک می گوییم و آرزوی موفقیت برای شما در همه مراحل زندگی را داریم.
از همه دوستانی که صبورانه نظرات و صحبت های من را خواندند سپاسگزارم؛ از همه همکاران از جمله ریاست های قبلی کانون، معاونان، مدیران و مسئولان محترم و کارمندان عزیز که همواره در پیشبرد هر چه بهتر اهداف کانون ازعمر و وقت شان گذشتند، تشکر می کنم و معتقدم هیچ چیز نزد خداوند بی پاداش نیست. اجرتان با خداوند منان.