ارسال توسط
روابط عمومی در تاریخ 26 شهریور 1393 16:41
( گروه:
سایر اخبار )
همایش مدرسان و کارشناسان کانون زبان استان مازندران با حضور دکتر سید محمدرضا هاشمی، رئیس کانون زبان ایران، دکتر مختار پور، معاون مدیر کل آموزش و پژوهش استانداری مازندران، دکتر محمدرضا سهرابی، معاون آموزشی و توسعه ی منابع انسانی، دکتر ساسان بالغی زاده، معاون پژوهش و برنامه ریزی، دکتر شهین واعظی، مشاور آموزشی ـ پژوهشی، دکتر محمد نبی کریمی، مشاور در امور آموزش نیروی انسانی، شهریار رهنما، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل، فریدون صادقی، مدیر کانون زبان استان مازندران، و جمعی از مدرسان و کارشناسان مراکز آموزشی استان مازندران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران، در ابتدای این همایش که در سالن همایش استانداری مازندران برگزار شد، صادقی ضمن خیر مقدم به میهمانان مطالبی را پیرامون چگونگی و روند برگزاری این همایش بیان کرد.
در ادامه ی مراسم، مختارپور درباره ی نقش آموزش در برنامه ی پنجم توسعه ی اقتصادی و اجتماعی سخنانی را ایراد نمود.
در این همایش، هاشمی با اشاره به این نکته که در یک سیستم آموزشی مولفه های متعددی مانند دانش، تجربه و مهارت مدرس به طور مستقیم بر عملکرد آموزشی تاثیر می گذارد افزود: امروزه مجموعه های آموزشی به عنوان جوامع کاری و حرفه ای تعریف می شوند. در یک جامعه ی حرفه ای (Community of Practice) گروهی از افراد با هدف مشترک، رویکردهای مشترک، روش های تعریف شده و با یک گفتمان مشخص فعالیت می کنند و با یکدیگر ارتباط دارند. این افراد دارای سلیقه ها، علایق و دغدغه های مشترک هستند؛ مدرسان زبان در کشورمان نیز چنین گروهی را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: در کانون زبان ایران نیز با توجه به گستردگی مجموعه و تعداد قابل ملاحظه ی مدرسان که با تخصص و توانایی های خاص به مجموعه وارد می شوند یک جامعه ی شغلی از مدرسان زبان داریم که دغدغه های مشترک دارند و در مسیر ارتقا شغلی به صورت فردی یا جمعی در حرکت هستند. با عنایت به این نکته ارتقا شغلی هر مدرس و در نتیجه ارتقا کیفیت آموزشی در سازمان نمی تواند صرفا محدود به دانش فرد، تجربه ی فرد و یا مهارت های وی باشد بلکه خرد فردی در یک سازمان ترکیبی است از دانش، تجربه و مهارت ها که به واسطه ی توانایی تحلیل و استدلال مسائل مربوط در آن حوزه ی شغلی و همچنین توانایی ارزیابی و قضاوت عملکرد فردی ایجاد می شود، لذا نقطه ی شروع در تحلیل خرد سازمانی، تحلیل سطح خرد فردی مدرس است.
رئیس کانون زبان ایران، افزود: یک مدرس می تواند با تحلیل عملکرد خود و با رجوع به دانش و تجربیات شخصی اش، ارزیابی خوبی از شرایط شغلی خود داشته باشد. در سطح بالاتر، خرد بین فردی مطرح می شود که تعامل مدرس با مدرس یا مدرسان دیگر و به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات و تحلیل گروهی، سطح بالاتری از خرد را ترسیم می کند. در سطح بالاتر و اثر گذارتر، استفاده ی سازمان از این تجربیات، دانش، آگاهی و تحلیل های حرفه ای است که خرد سازمانی نامیده می شود و در نهایت باعث افزایش آگاهی و خرد کسانی می شود که تصمیم گیری های راهبردی را در یک مجموعه به عهده دارند.
هاشمی خاطر نشان کرد: بر این اساس و با ایجاد مدیریت استانی و فعال سازی هسته های پژوهشی و کارگروه های کارشناسی در سطح استان از مدرسان، کارشناسان و کارکنان انتظار می رود با شرکت در جلسات و به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود به سازمان کمک نمایند تا در تصمیم گیری های کلان شناخت دقیق تر و عمیق تری از نظرات افراد مجموعه پیدا نمایند.
وی گفت: به اشتراک گذاشتن این تجربیات باعث ایجاد هم افزایی در سطح خرد سازمانی می شود و کانون زبان ایران به عنوان یک مجموعه ی آموزشی قطعا نیاز به توسعه و تعمیق خرد سازمانی و خرد جمعی مدرسان، کارشناسان و کارکنان خود دارد.
هاشمی در این جلسه نیز همچون برخی از جلسات گذشته بر اهمیت نقش احترام سازمانی در کانون زبان تاکید ویژه ای داشت و انتظاراتی را از مدیران و مسئولان کانون زبان در خصوص ایجاد فضایی سرشار از احترام متقابل در مراکز بیان نمود.
رئیس کانون زبان ایران افزود: انتظار می رود مسئولان، کارکنان و مدرسان کانون زبان تلاش نمایند تا احترام به یکدیگر و مخاطبان را سرلوحه ی کار خود قرار دهند تا فضایی آرام، مثبت و پویا در مراکز آموزشی ایجاد شود.
در این همایش همچنین پنلی با حضور رئیس کانون زبان ایران و مشاوران و معاونان وی برگزار شد و کارشناسان بازدید و نمایندگان مدرسان مراکز آموزشی استان با طرح سوالاتی به بیان مسائل و موضوعات مختلف پرداختند و هر یک از اعضای پنل بر اساس حوزه ی فعالیت خود به آن ها پاسخ دادند.
جلسه با جمع بندی موضوعات مطرح شده توسط دکتر هاشمی به پایان رسید.