ارسال توسط
روابط عمومی در تاریخ 01 آذر 1393 16:39
( گروه:
سایر اخبار )
دکتر سید محمدرضا هاشمی، رییس کانون زبان ایران در گردهمایی سراسری مدیران و معاونان کانون زبان با ذکر مقدمه ای به مقایسه مفهوم پارادایم از دیدگاه علمی و باورها و مفروضات موجود در سازمان ها و تاثیر آن بر عملکرد افراد پرداخت.
هاشمی به تاریخچه ی درخشان فعالیت های کانون زبان اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به موفقیت در یک سازمان باید گذشته ی آن مورد بازنگری قرار گیرد و نقاط مثبت آن استخراج گردد؛ بازگشت به گذشته نقطه عزیمتی برای نگاه به آینده است و این نقطه عزیمت داشته هایی است که در گذشته وجود داشته و مورد تحسین قرار گرفته است، یعنی آن چه سازمان براساس آن رشد کرده و دارای هویت شده است.
رییس کانون زبان ایران خاطر نشان کرد: طبیعت مدیریت نو شدن است، یعنی وقتی فردی مدیریت یک مجموعه را برعهده می گیرد یکی از کارهایی مهمی که می تواند انجام دهد این است که به سمت ایده های نو، وضعیت جدید و برنامه ریزی های جایگزین حرکت کند.
وی ادامه داد: در کانون زبان ایران با درس گرفتن از گذشته و شناخت وضعیت فعلی باید با آینده نگری و آینده نگاری حرکت به سمت جلو را همراه با برنامه ریزی دقیق آغاز کرد. در همین رابطه رویکردی کلی را بر مبنای کیفیت سنجی و کیفیت بخشی ترسیم کردیم. در حقیقت کلید واژه ما در کانون زبان کیفیت است.
رئیس کانون زبان ایران رویکرد ارتقاء کیفیت با نگاه بازیابی فرهنگ و هویت سازمانی را از مهمترین موضوعات مورد توجه در این سازمان عنوان کرد و افزود: فرهنگ سازمانی به باورها، ارزش ها و مفروضات مشترکی اطلاق می شود که کارکنان یک مجموعه آن را پذیرفته و براساس آن رفتار و عمل می کنند. احترام سازمانی، اخلاق حرفه ای، تعامل سازمانی، رفتار سازمانی، تعلق سازمانی و هویت سازمانی از مهمترین عواملی است که در حوزه ی فرهنگ و هویت سازمان به آن ها پرداخته می شود. همه ی این مولفه ها در هم تنیده هستند و از هم جدا نمی شوند و در نهایت همه ی آن ها هماهنگی محتوایی و ساختاری که همان فرهنگ سازمانی است را ایجاد می کنند.
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش به نحوه ی نگرش و تفکر، رفتار و گفتار، تعامل با سایرین، اهمیت دادن به مقررات و ضوابط، عملکرد نیروها، انگیزه، ایجاد اتمسفر مثبت و یا منفی، فعالیت گروهی و نحوه پوشش به عنوان مقوله های مورد توجه در ترسیم فرهنگ سازمانی اشاره کرد.
وی ارتقا سطح بهره وری مراکز آموزشی، احیا و تثبیت ضوابط و مقررات آموزشی، اجرایی و پژوهشی، توجه به مسایل فرهنگی، تعامل موثر و مستمر با بخش های مختلف اداره مرکزی، بازتعریف مفاهیم با توجه به نیروی انسانی و توجه به مخاطبان و توجه به ابعاد مختلف مدیریت عملکرد را از مهمترین انتظارات از مدیران استانی دانست.
رئیس کانون زبان ایران برخی از شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران استانی را کیفیت برنامه ریزی، سازماندهی فعالیت ها، مدیریت نیروی انسانی، ایجاد هماهنگی و انسجام در فعالیت های مراکز استان، ارتقاء سطح بهره وری در مراکز آموزشی، خلاقیت و نوآوری و تعامل موثر با دفتر مرکزی عنوان کرد.
هاشمی با تاکید بر نقش تعلق سازمانی و ایجاد انگیزه در کارکنان و مدرسان کانون زبان، به لزوم تشکیل هسته های آموزشی – پژوهشی تاکید کرد و بیان نمود: هسته های آموزشی- پژوهشی به عنوان یک حلقه ی ارتباطی میان مدرسان، کارشناسان و کارکنان مراکز استان و اداره مرکزی عمل می کند. طراحی این هسته ها با هدف ارتقا سطح مشارکت همکاران در مراکز آموزشی، تبادل دانش و تجربیات مدرسان، کارشناسان و کارمندان و حرکت به سمت ایجاد فضایی برای تبلور یادگیری سازمانی صورت گرفته است.
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به ابلاغ نسخه ی جدید راهنمای جامع مقررات آموزشی، پژوهشی و اجرایی، آن را شاخص انجام همه ی فعالیت ها در کانون زبان ایران دانست.