دکتر سید محمدرضا هاشمی، رییس کانون زبان ایران در ابتدای همایش کارشناسان بخش انگلیسی اظهار داشت: مباحث کارشناسی مباحثی راهبردی هستند که می توانند نقشی تعیین کننده در حیات حرفه ای و ارتقاء کیفیت آموزش ها در کانون زبان ایران ایفا کنند. من افتخار می کنم که در جمع تخصصی و مجرب کارشناسان کانون زبان حضور دارم، جمعی که ترکیب ویژه و بی نظیری در سطح کشور است.
وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در حوزه ی آموزش و پرورش گفت: با ایجاد یک فرهنگ سازمانی و حرکت به سمت یادگیری سازمانی و همچنین با تغییر نگرش و رویکرد در نیروی انسانی می توانیم اولین و مهمترین گام را به سمت تغییر در محیط های آموزشی برداریم.
هاشمی بازیابی فرهنگ و هویت سازمانی را از مهمترین مسائل کانون زبان عنوان کرد و ضمن اشاره به اهمیت نگرش و عملکرد حرفه ای نیروی انسانی افزود: کانون زبان ایران مجموعه ای بزرگ، خوش نام و با تاریخچه یی قابل توجه است و به آسانی نمی توان به نام و برند این موسسه آموزشی خدشه وارد کرد، اما اگر سرمایه های انسانی ما در نگاه و هویت یابی و تعلق سازمانی شان سست شوند در دراز مدت تاثیرات نامطلوب آن در مجموعه نمایان می شود.
احترام سازمانی، اخلاق سازمانی، اخلاق حرفه ای، تعامل سازمانی، رفتار سازمانی، تعلق سازمانی و هویت سازمانی از جمله مولفه هایی بودند که رییس کانون زبان ایران از آن ها به عنوان عوامل موثر بر ارتقا فرهنگ سازمانی نام برد و افزود: هویت سازمانی یک مجموعه، ویژگی هایی است که یک سازمان را از سایر مجموعه ها متمایز می کند و گذشته، حال و آینده ی سازمان را شکل می دهد. کانون زبان ایران هویتی کاملا مشخص دارد که آن را به عنوان یک سازمان آموزشی شاخص متمایز می کند.
وی عواملی همچون عوامل مادی، محیطی، فیزیکی و انگیزه را در سرخوردگی شغلی موثر دانست و افزود: در یک پژوهش، احترام سازمانی در کنار این عوامل بررسی شد و داده های حاصل از آن حاکی از این بود که تاثیر احترام سازمانی نسبت به سایر مولفه ها بیشتر است؛ به این معنی که افراد بیشتر در پی این هستند که سازمان برای آن ها سطحی از احترام را قائل باشد.
هاشمی درباره ی اخلاق سازمانی و حرفه ای گفت: در یک مجموعه آن چه باعث می شود ما درباره ی درست ها و نادرست ها بیندیشیم اخلاق سازمانی است. این که چه رفتاری درست و چه رفتاری نادرست است؟ چه گفتاری درست و چه گفتاری نادرست است؟ و...
در سطح تکنیکی تر و تخصصی تر اخلاق حرفه ای مطرح می شود، مثلا اگر آزمونی طراحی شود که در آن نمره ی آقایان بیشتر از خانم ها شود و یا این که با یک زبان آموز با سوگیری رفتار شود ممکن است به شاکله ی اخلاق حرفه ای کار ما آسیب وارد گردد. ایجاد کد های اخلاقی می تواند در این زمینه برای ما راهگشا باشد؛ تحقیقات نشان داده است کارکنان در سازمان هایی که دارای کد اخلاقی هستند بیشتر به اخلاقیات قائلند، در این سازمان ها ارزش های اخلاقی پر رنگ تر می گردد و رفتارهای اخلاقی بیشتر دیده می شود.
رییس کانون زبان ایران درباره ی تعامل سازمانی گفت: موضوع اخلاق و تعامل سازمانی با هم مرتبط هستند، اگر سطح اخلاق حرفه ای و سازمانی را بالا ببریم، سطح تعامل سازمانی نیز بالا می رود. کارشناسان کانون زبان ایران به عنوان نمایندگان این موسسه آموزشی می توانند تعامل مثبت را در عملکرد با مدرس و سایر نیروهای مراکز آموزشی نشان دهند و این موضوع قطعا در بدنهی کاری در کانون زبان جریان پیدا خواهدکرد.
وی پیرامون رفتار سازمانی بیان کرد: تمام باورها، مفروضات و ارزش ها به طور مستقیم در رفتار، گفتار و پوشش ما تاثیر خواهد گذاشت. کانون زبان ایران یک جامعه ی شغلی تعریف شده است که افراد مختلف با اهداف مشترک در آن کار می کنند؛ پس در این جامعه ی شغلی باید رفتار، گفتار، پوشش و... ما از شاخص های حرفه ای این جامعه پیروی کند.
هاشمی خاطر نشان کرد: در بحث تعلق سازمانی در تلاش هستیم تا در بعد مادی و معنوی اتفاقات خوبی برای همه ی همکاران بیفتد. فعال نمودن هسته های آموزشی – پژوهشی، بازبینی نظام پرداخت ها، ایجاد مدیریت استانی و... از جمله اقداماتی است که در کانون زبان در جهت ارتقا تعلق سازمانی صورت گرفته است.
هاشمی بازدید را تنها یک ابزار پژوهشی و ارزیابی دانست و گفت: ما در کانون زبان ایران با مقوله ی نظارت و ارزیابی مواجه هستیم و تبلور همه ی مولفه هایی که پیش تر عنوان شد در عملکرد کارشناسی نمایان می گردد.
رییس کانون زبان ایران، پيشرفت حرفه اي مدرس (ارتقا دانش و مهارت هاي تدريس)، ارتقا كيفيت فرايندهاي آموزش و يادگيري، ارتقا سطح يادگيري سازمان، ارزيابي عملكرد مدرس، ارزيابي فرآيندهاي ياددهي و يادگيري و توسعه فرهنگ مشاوره آموزشي را از مهمترین اهداف نظارت و ارزیابی عنوان کرد.
هاشمی رویکرد فعالیت های کارشناسی را سنجش كيفيت فعاليت هاي آموزشي، ارتقا كيفيت فعاليت هاي آموزشي، توجه به مدرسان به عنوان نيروهاي تخصصي سازمان و توجه ویژه به مخاطبان کانون زبان دانست.
وی مولفه هاي تاثيرگذار بر نظارت و ارزيابي در سيستم هاي آموزشي را مدرس، کارشناس، فرآیند تدریس و فرآیند نظارت، ابزار و روش نظارت، معیارهای ارزیابی، بازخورد، نتیجه و بازده عنوان کرد و گفت: مدرسان و کارشناسان یکی از ارکان اصلی و نیروهای متخصص ما در کانون زبان ایران هستند. ما در این موسسه ی آموزشی دست به دست هم داده ایم که نهایتا شرایط خوبی در کلاس و در فرآیندهای یاددهی و یادگیری ایجاد گردد.
هاشمی مسئولیت نظارت و ارزیابی کارشناسان را مسئولیتی سنگین و حساس دانست و گفت: کار کارشناسی در کانون زبان ایران به سبب مسئولیت در قبال سازمان، مسئولیت در قبال نیروی انسانی، تاثيرگذاري به عنوان الگوي حرفه اي (تخصص، دانش، تجربه، اشراف بر سيستم آموزشي)، تاثیر گذاری به عنوان الگوی رفتاری و اخلاقی و مسئولیت در قبال کیفیت آموزشی، مسئولیتی سنگین و حساس است.
رییس کانون زبان ایران به نقش کارشناسان نظارت و ارزیابی اشاره کرد و گفت: راهنمایی و مشاوره، هدایتگری و راهبری آموزشی، تعامل و تفاهم، همکاری و همراهی، نقطه اتکا و اتصال بودن، الگوی حرفه ای بودن، تشخيص مشكلات آموزشي و ارائهی راهكار براي حل آن، تشويق نيروي انساني براساس نقاط قوت، ارزيابي براساس شاخص هاي عيني و ... از ابعاد مثبت نقش کارشناسان نظارت و ارزیابی است.
در بخش پایانی این گردهمایی، هاشمی با اشاره به گزارش های آماری به عملکرد کارشناسی کانون زبان در نه ماه گذشته اشاره کرد. وی همچنین از راه اندازی آزمایشی سامانه کارشناسان و مدرسان خبر داد و گفت: در این سامانه بخش های مختلف شامل دریافت فیش حقوقی، تبادل و انتقال پیام، کتابخانه ی دیجیتال و... در نظر گرفته شده است که به صورت آزمایشی فعال خواهد شد و انتظار می رود تا پایان سال با دریافت بازخوردها از سوی مدرسان و کارشناسان اشکالات احتمالی سامانه برطرف گردد.
گفتنی است، در این همایش رییس کانون زبان ایران با اهدا لوح هایی از زحمات و تلاش های مانک یاوری و نینت زادوریان کارشناسان معاونت پژوهش و برنامه ریزی، عنایت ا... علوی نژاد، کارشناس استان فارس و جمیله جوادی مقدم کارشناس استان خراسان رضوی تشکر و قدردانی کرد.