دکتر سید محمدرضا هاشمی، رییس کانون زبان ایران در گردهمایی مشترک مدیران کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران ضمن ابراز خرسندی از این که کانون زبان ایران یک سازمان کارآفرین است بیان کرد: "ما مشتری داریم پس هستیم"، البته در شرایط آرمانی باید بتوانیم با اطمینان کامل بگوییم: "مشتری از ما راضی است، پس خوبیم".
به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران، هاشمی در ابتدای این مراسم ضمن اشاره به رویکرد اصلی کانون زبان ایران در سال 1394 مبنی بر کیفیت بخشی و مشتری مداری بیان کرد: پرداختن به مقولهی کیفیت در کانون زبان موضوع جدیدی نیست، سال گذشته نیز به موضوع کیفیت سنجی و کیفیت بخشی پرداختیم و قطعا مولفهی کیفیت همواره قرار است جزیی ازبرنامه ها و کارهای ما باشد.
وی ادامه داد: ما در سال 93 برای رسیدن به اطلاعات کامل تر لازم بود در ابعاد کیفی و کمی سنجشی کلی از شرایط سازمان داشته باشیم و به این ترتیب توانستیم تصویری شفاف از شرایط فعالیت ها و کیفیت ارائهی خدمات به دست آوریم.
هاشمی در ادامه کیفیت را در دو بعد ایستا و پویا تعریف کرد و افزود: در حوزهی آموزش به واسطهی تغییر نیازهای مشتری کیفیت مقوله ای پویاست. تغییر نیاز مخاطب، نگاه استراتژیک ما را می طلبد تا این نیازهای در حال تغییر را احساس کنیم و براساس آن در برنامه ها انعطاف پذیر باشیم. بر مدار نیاز مشتری حرکت کردن رابطه مستقیم با مقولهی کیفیت دارد و به تعبیری دیگر کیفیت بخشی با مشتری مداری در ارتباط مستقیم است.
رییس کانون زبان ایران، به فراگیرتر شدن نگاه سازمان نسبت به مقولهی کیفیت اشاره کرد و افزود: ابتدا کیفیت باید در لایهی باور برای ما ایجاد شود و تفکر ما کیفیت مدار گردد؛ باید باور داشته باشیم که می توانیم شرایط کیفی ایجاد کنیم و این تفکر را به سایر همکاران انتقال دهیم.
وی ادامه داد: ما باید سوالات اساسی در حوزهی کیفیت را ابتدا در مورد رفتار و عملکرد خود مطرح کنیم؛ مثلا از خودمان بپرسیم: آیا کیفیت رفتار و کلام ما مناسب است؟ آیا کیفیت انجام فعالیت های ما در سطح خوبی قرار دارد؟ کیفیت ارتباط ما با مشتری چگونه است؟ کیفیت مواجه و تعامل ما با همکاران مراکز آموزشی و اداره مرکزی در چه سطحی است؟ و ... اگر یک فرد در یک سازمان دربارهی خود و عملکرد خود سوالات کیفی بپرسد و در این خصوص خودارزیابی داشته باشد بدون شک شرایط خوبی برای حرکت به سمت کیفیت بخشی و مشتری مداری فراهم خواهد شد.
هاشمی گفت: ما در حوزهی مشتری مداری در چارچوب مقررات حرکت می کنیم و براساس قانون پایه ای مشتری مداری، همیشه حق را به مشتری می دهیم، مگر این که در جایی مطمئن باشیم آنچه مشتری می خواهد به نفع او نیست.
وی به مشتری مداری واکنشی و کنشی اشاره کرد و گفت: در بسیاری مواقع در مشتری مداری واکنشی ما نیازهای بارز و آشکار مشتری را درک می کنیم و خدمات را با آن تطبیق می دهیم؛ اما بعضی از برندهای موفق پا را از این نیز فراتر گذاشته و وارد مشتری مداری کنشی می شوند؛ در این روش ابتکاری عمل می شود، یعنی با توجه به نیازهای پنهان در حوزه هایی که مشتری حتی فکرش را هم نمی کند می توان وارد شد و شرایط جدید ایجاد کرد؛ این امر مزیت رقابتی انحصاری برای سازمان ایجاد می کند؛ در این شرایط رضایت مندی در سطوح بالا ایجاد می شود.
هاشمی خاطر نشان کرد: ما باید علایق، توقعات، نیازها، خواسته ها و حقوق مخاطبان را در نظر بگیریم. بخش اعظم رضایت مشتری ما به سبب کار کیفی است که در کلاس ها انجام می شود، مشتری ما با یک دایرهی واژگان عمیق و گسترده و با دانشی بسیط در ساختار زبان انگلیسی و سطح بالایی از عملکرد در حوزهی مهارت های چهارگانه، کانون زبان را ترک می کند.
براساس برنامه ای که تدوین شده است امید داریم با هدف ارتقا کیفیت و مشتری مداری در راستای به روزرسانی محتوا و روش، ارائهی خدمات متنوع و کیفی در مراکز آموزشی با در نظر گرفتن نیازهای تخصصی مخاطبان و ارتقاء وضعیت فضا و تجهیزات آموزشی گام های موثر تری در کانون زبان برداشته شود.
وی افزود: ما با تلاش مدرسان و کارمندان و همکاری کارشناسان نظارت و ارزیابی و مسئولان مراکز آموزشی و بخش های ذیربط در اداره مرکزی به دنبال استاندارد سازی، کیفیت بخشی، تضمین کیفی و ایجاد انسجام و یکپارچگی در ارائهی خدمات آموزشی هستیم؛ از سوی دیگر مشتری نیز یک منبع اطلاعاتی غنی برای ماست، که به نوعی می تواند به عنوان عضوی از سازمان نقش مکمل کارشناسی را برای سازمان ایفا نماید.
ارتباط گرفتن با مشتری مبحث دیگری بود که رییس کانون زبان ایران به آن اشاره کرد و گفت: وارد شدن به این مبحث به ما کمک می کند تا نقطهی عارضه و ریشهی مشکل را پیدا کنیم و راه حل درست ارائه نماییم. باید توجه کنیم که هنر این نیست که صحیح ترین و سریع ترین پاسخ را از دیدگاه خودمان بدهیم، بلکه پرسیدن سوال درست بهتر از این است که جواب درست برای سوال غلط ارائه دهیم. مسئله و سوال درست و مرتبط با خواسته ها و مشکلات مشتری است که به ما کمک می کند راه حل متناسب با شرایط ارائه کنیم.
وی مدیران استانی را نمایندهی کانون زبان ایران در استان ها عنوان کرد و افزود: ما در ادارهی مرکزی برای دستیابی به اهداف مجموعه تمام تلاش مان را می کنیم و تمام انرژی مان را به کار می بندیم و امیدواریم با تقویت انگیزه در مدیریت های استانی و مراکز آموزشی و انتقال این انرژی از طریق مدیران و مسئولان به بدنهی سازمان به نتیجهی مطلوب دست یابیم.
هاشمی جذب زبان آموز با توجه به ظرفیت های موجود را یکی از مهمترین خواسته های اداری مرکزی کانون زبان از مدیران استانی عنوان کرد.
تعامل موثر و مستمر با اداره کل کانون پرورش فکری، انجام به موقع مکاتبات اداری و پاسخگویی به آن ها، توجه به مقوله بهره وری و... از مهمترین موضوعاتی بود که رییس کانون زبان ایران به آن ها پرداخت.
وی در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: انشاالله بتوانیم با همفکری، همکاری، همدلی و همزبانی هم یادگاری خوبی از خود در کانون زبان ایران باقی بگذاریم.
همچنین در این گردهمایی دکتر محمدرضا سهرابی، معاون آموزشی و توسعهی منابع انسانی کانون زبان پیرامون حدنصاب کلاس ها، فرم های مرخصی مدرسان، ارسال به موقع فرم های مرخصی، بازگشت به کار، انتقال و یا ارتقا، فرم های حدنصاب، همکاری مدرسان یک گروه با گروه دیگر و دوتوانه شدن مدرسان، برگزاری آزمون های میان ترم و پایان ترم برای گروه سنی کودکان، رعایت سلسله مراتب اداری، توجه به ابلاغیه های اداره مرکزی، اهداف کمیته توسعه و ارزیابی، آموزش های ضمن خدمت، صدور مدارک آموزشی و... مطالبی را بیان کرد.
رضا لیاقی، معاون اداری – مالی کانون زبان ایران نیز پیرامون سه مقولهی مالی، اداری و فناوری به تفکیک مطالبی را عنوان نمود.
تنخواه عام استان ها، مدیریت هزینه ها، تعمیرات و تهیه تجهیزات مراکز آموزشی و اولویت بندی آن ها، بیمه کارکنان و مدرسان،کنترل قبوض انرژی، فرهنگ سازی و تذکر به زبان آموزان در جهت استفاده صحیح از تجهیزات، میانگین تعداد زبان آموزان در کلاس، تشویق زبان آموزان به ثبت نام اینترنتی و پرداخت شهریه آنلاین موضوعاتی بود که لیاقی به آن ها اشاره کرد.