دکتر سید محمدرضا هاشمی، رییس کانون زبان ایران در گردهمایی مدیران استانی به بیان مختصری از اقدامات صورت گرفته در سال 1394 در راستای شعار کیفیت بخشی و مشتری مداری پرداخت و افزود: تمام تلاش ما بر این بود که این دو مبحث مهم در سطح شعار باقی نماند و بتوانیم این دو مقوله را به نحوی مطلوب در سطح مراکز آموزشی جاری نماییم و آن ها را به طور محسوس و مشهود ارزیابی کنیم.
وی ادامه داد: مدیران استانی لازم است با تفکر و تامل به بازبینی مسائل بپردازند و ببینند که نگاه کلان مدیریتی کانون زبان تا چه اندازه به عمل نزدیک شده است؛ دغدغهی ما ناظر بر عمل و آن چیزی است که در مراکز آموزشی اتفاق می افتد. باید بررسی نماییم که از زمان طرح این شعار تا به امروز چه تحولات و تغییراتی در مراکز آموزشی ما اتفاق افتاده است؛ این تحول باید در تمام سطوح مورد ارزیابی قرار گیرد چه در سطح کیفیت امکانات و تجهیزات و چه در سطح ارتباط و تقابل با مشتری و همچنین خدمات آموزشی.
هاشمی ایجاد جریانی همسو با سیاست ها و رویکردهای ادارهی مرکزی کانون زبان را یکی از انتظارات خود از مدیران استانی عنوان کرد و ادامه داد: مدیران استانی باید تمام همت و تلاش خود را به کار گیرند تا برنامه های استانی را براساس رویکردهای کلان مجموعه تنظیم نمایند.
رییس کانون زبان ایران در ادامه به برخی محورها از جمله احترام و اخلاق سازمانی، نظم و انضباط سازمانی، ارتباطات در کانون زبان، توسعهی کمی و کیفی در استان ها، تحلیل شرایط و برنامه ریزی، جذب و نگهداشت زبان آموز، اطلاع رسانی به موقع و دقیق، توجه به مسائل اقتصادی در کانون زبان و اجرای سیاست های ابلاغی از سوی ستاد به نحو شایسته، مطلوب و کامل به عنوان دغدغه های کانون زبان ایران اشاره کرد و از مدیران استانی خواست تا توجه به این موضوعات را سرلوحهی کار خود قرار دهند.
وی در خصوص مبحث احترام و اخلاق سازمانی گفت: علاوه بر نگاه وظیفه مدار، مدیریت رابطه محور باید مورد توجه قرار گیرد. توجه به روابط انسانی چه در فضای داخل سازمان و چه در ارتباط با جامعه مهم است و نیاز به تفکر دقیق و برنامه ریزی دارد. شخصیت، رفتار، عملکرد و برنامهی یک مدیر در این میان به عنوان فردی که رهبری یک بخش را به عهده دارد بسیار حائز اهمیت است.
هاشمی افزود: امیدوارم به گونه ای بتوانیم فرهنگ سازمانی را در کانون زبان ایران ارتقاء دهیم که این فرهنگ زبانزد شده و به پایدارتر شدن عظمت کانون زبان کمک کند.
نظم و انضباط سازمانی دومین موضوعی بود که رییس کانون زبان ایران به آن پرداخت و ادامه داد: خوشبختانه در کانون زبان فرآیندهای مشخص و تعریف شده وجود دارد؛ برای انجام بسیاری از فعالیت ها پروتکل در نظرگرفته شده است و جزئی ترین نکات مربوط به محورهای آموزشی، اجرایی و پژوهشی در ضوابط مشخص شده است.
وی در ادامه سازمان منضبط را سازمانی عنوان کرد که در آن نیروها تفکر، عملکرد و رفتار منضبط داشته باشند.
هاشمی در خصوص ارتباطات در کانون زبان بیان کرد: هر نوع ارتباط سازمانی و یا فردی که در کانون زبان شاهد آن هستیم مانند ارتباط استان با ادارهی مرکزی، ارتباط استان با اداره کل کانون پرورش فکری، ارتباط استان با مراکز آموزشی و نیروهای استان و ارتباط استان و مراکز آموزشی با مشتریان و مخاطبان در این حیطه قرار می گیرند. لازم است توجه داشته باشیم که در همهی این ابعاد کیفیت ارتباط و رعایت احترام سازمانی و تعامل مثبت و موثر بسیار حائز اهمیت است.
تجدید نظر در کیفیت و کمیت ارتباطات در حوزه های مختلف از قبیل مکاتبات، مکالمات، ارتباطات غیر مستقیم، مراجعه به سایت، تعامل موثر با مدیر کل کانون پرورش فکری در استان، برخورد مناسب با مخاطب از سوی همهی کارکنان و مدرسان از دیگر نکاتی بود که در این بخش به آن ها پرداخته شد.
رییس کانون زبان توسعهی کمی و کیفی در استان ها را موضوعی جدی عنوان کرد و ادامه داد: مدیر استان باید بتواند شاخص های توسعه را در استان احصا و تحلیل نماید؛ ما انتظار داریم که پیشنهاد توسعه از سوی استان ها مبتنی بر یک الگوی توسعه ی نظام مند باشد. ارائهی اطلاعات تحلیل شده و دقیق به کمیتهی توسعهی و ارزشیابی کمک خواهد کرد تا تصمیمی درست در این زمینه اتخاذ شود.
هاشمی تحلیل شرایط و برنامه ریزی را یکی از کارکردهای مدیریت استانی بیان کرد و افزود: انتظار داریم که مدیران استانی به تحلیل های کلانی که در دفتر مرکزی صورت می گیرد کمک نمایند و عنصر بومی، اقلیمی و فرهنگی را در بافت مورد نظر مورد مطالعه و تحلیل قرار دهند و به دفتر مرکزی منعکس کنند تا تحلیل های ما از شرایط آن استان واقعی تر شود.
وی ادامه داد: مدیران استانی باید نگاهی ویژه به مقولهی بهره وری مراکز آموزشی داشته باشند. مبحث بهره وری بسیار جدی است و مدیران استانی می توانند با تحلیل شرایط و تحلیل روند و ترسیم مسیر پیش رو قسمتی از این بار که بر دوش ادارهی مرکزی است را بر عهده بگیرند و در این زمینه گزارش های کارشناسی ارائه دهند.
اطلاع رسانی به موقع و دقیق از دیگر دغدغههای رییس کانون زبان بود که در این خصوص بیان کرد: بسیاری از فعالیت های ما با اطلاع رسانی دیرهنگام ارزش خود را از دست می دهند.
مسائل اقتصادی کانون زبان از دیگر موضوعاتی بود که هاشمی بر آن تاکید و بیان کرد: هر اقدامی که در استان ها صورت می گیرد باید با در نظر گرفتن صرفه و صلاح مجموعه باشد و باید توجه داشته باشیم که با اولویت بندی در حوزهی منابع مالی تصمیم گیری نماییم. باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد پشتیبانی های اداره مرکزی در مراکز آموزشی نمایان و محسوس گردد و باعث تغییرات قابل لمس در مراکز آموزشی شود.
وی ادامه داد: ما در کانون زبان ایران آینده را مبتنی بر کیفیت تعریف می کنیم. در دو سال گذشته عنصر کیفیت را در شعار خود مطرح کردیم و انشاءالله برای سال آینده نیز رکن اصلی فعالیت هایمان بر مبنای کیفیت خواهد بود البته همراه با نگاه راهبردی سالانه ای که تعریف شود.
هاشمی در بخش پایانی سخنانش به بیان بایدها و نبایدهای مدیریت استانی پرداخت و گفت: مدیریت استان در کانون زبان منبع قدرت فرادستی نیست بلکه نقطهی وصل ستاد و صف است؛ مدیریت استان در کانون زبان صرفا واسطهی انتقال شکایات و مسائل نیست بلکه مرکزی برای بررسی مشکلات و یافتن راهکارهاست؛ مدیریت استانی مرکز برنامه ریزی یک سویه و از بالا به پایین نیست بلکه مرکز برنامه ریزی تعاملی و چند سویه است؛ مدیر استان نقش هدایت، پرورش و نظارت بر نیروها را برعهده دارد؛ مدیریت استانی نباید فعالیت های مراکز آموزشی را کدر نمایی کند بلکه وظیفهی شفاف سازی آن چه در مراکز آموزشی اتفاق می افتد را بر عهده دارد؛ مدیریت استانی ایجاد نشده است تا یک نگرش تک بعدی در کانون زبان شکل بگیرد بلکه ایجاد شده تا خرد جمعی به واقع و در عمل در جهت تجلی ایده ها و نوآوری ها به کار گرفته شود؛ مدیریت استانی نباید سخت گیری های بی مورد داشته باشد و فشار روحی و شغلی ایجاد کند؛ بلکه می تواند با انتظارات منطقی و متعادل از نیروها مراقبت کند و آن ها را پرورش دهد.
گفتنی است، نسخهی به روز شدهی راهنمای جامع مقررات کانون زبان نیز در این گردهمایی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت و آشنایی با مفاد این راهنما از سوی دکتر هاشمی مورد تاکید واقع شد.