دکتر سید محمدرضا هاشمی، رییس کانون زبان ایران در ابتدای گردهمایی مدیران استانی ضمن خیر مقدم و قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در ستاد و استانها بیان کرد: یکی از اهداف اصلی ما در کانون زبان ایران رسیدن به یک فرهنگ سازمانی متعالی و ایفای نقش به عنوان یک نهاد آموزشی الگو است. قطعا برای رسیدن به یک مدل مفهومی نیازمند به انجام پژوهش هستیم، پژوهشهای ما ذیل تهیه و تدوین سند راهبردی، بانگاهی به گذشته و با فعال سازی هستهی آینده پژوهی در حال انجام است.
هاشمی در ادامه نگرش و رفتار حرفهای در سازمان را به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی که میتواند سازمان را در دستیابی به اهداف هدایت کند معرفی کرد و گفت: شاید در ابتدا به نظر برسد که صحبت دربارهی حرفهای بودن، تفکر حرفهای داشتن، حرفهای گری و حرفهای سازی بیاهمیت است، اما باید بدانیم که این مسئلهای است که توجه بسیاری از سازمان ها را به خود جلب کرده است. در بسیاری از سازمان ها، افراد با گذشت زمان ممکن است نسبت به وظایف خود بی توجه و بی تفاوت شوند، حس تعلق سازمانی خود را از دست بدهند و درگیر روزمرگی در حوزهی کاری خود شوند.
رییس کانون زبان ایران به مولفههایی که در نگرش و رفتار حرفه ای تاثیرگذار هستند اشاره کرد و گفت: یک فرد حرفهای توجه جدی به سیاستهای سازمان دارد و به این موضوع اهمیت میدهد که فعالیتهایی که در حوزهی شغلی او تعریف میشود در راستای رویکردهای سازمان باشد. مدیر استانی که به سیاستها و رویکردهای سازمان توجه نکند، نمی تواند موفق عمل کند، چون شاخصهای موفق عمل کردن براساس رویکردهای سازمان تعریف میشود. برنامه ریزی براساس رویکردها و سیاستهای سازمان ما را از بی تفاوتی که آفت بسیار بزرگی برای یک سازمان است جدا می کند. اگر در سطح مدیریت کلان یک مجموعه بیتوجهی وجود داشته باشد نباید انتظار داشت که افراد زیرمجموعهی آن فعال، کنشگر و به دنبال حل مسئله باشند و به این ترتیب از حرفهای بودن دور می شوند.
هاشمی خاطر نشان کرد: فکر و تامل دربارهی کاری که انجام میدهیم و حل مسائل پیرامون آن از ابعاد حرفهایگری است که در این میان مدیر استان میتواند با یک مدیریت عملیاتی نقش الگو، هدایتگر و راهبر را ایفا نماید.
نظم و انضباط کاری و سازمانی از دیگر مولفه های رفتار حرفه ای بود که رییس کانون زبان ایران به آنها اشاره کرد و گفت: انضباط، انسجام و اثربخشی آموزشی از ویژگیهای هویتی کانون زبان ایران و از افتخارات ماست؛ این ویژگی هاست که کانون زبان ایران را متمایز می کند.
هاشمی افزود: برقراری ارتباط و تعامل یکی دیگر از ابعاد حرفهایگری در سازمان است. تعامل با همکاران، تعامل با ستاد، ارتباط با ادارات مرتبط در سطح استان و شهرستان ها، ارتباط با ادارهی کل کانون پرورش فکری و... در این مقوله میگنجد که نیازمند داشتن نگاهی حرفهای است.
وی در خصوص علاقه و حس تعلق به کار گفت: مدیران کانون زبان ایران نقش مربی را در این مقوله ایفا میکنند، باید تجربیاتشان را در اختیار زیر مجموعهی خود قرار دهند و برای ارتقاء حس علاقه و تعلق به کار در افراد زیرمجموعهی خود برنامهریزی کنند. ما باید درکانون زبان ایران مسئولیت پذیر و پاسخگو باشیم، باید بتوانیم از خروجی سیستم خود دفاع کنیم و در استانها با توجه به شرایط فرهنگی، اقلیمی، بومی و جمعیتی استان یک مدل مسئولیتپذیری ارائه نماییم.
رییس کانون زبان ایران گفت: در حوزهی حرفهایگری باید به مقولههایی همچون تفکر، گفتار و رفتار حرفهای توجه کنیم. گفتمان حاکم بر مجموعهی ما باید حرفه ای باشد.
وی خاطر نشان کرد: امیدوارم اگر در هر جلسهای راجع به شاخص و مفهومی خاص صحبت میکنیم و به واکاوی آن میپردازیم این مولفهها توسط مدیران تحلیل و در سطح استان مطرح شود و سپس در بدنهی استان جریان یابد و از لحاظ گفتمانی که در استان حاکم میشود و همچنین از لحاظ عملکردها در کل مجموعه انتشار پیدا کند.
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش در این گردهمایی به موضوع توسعه پرداخت و گفت: کند شدن روند توسعه در برههای از زمان به ما کمک کرد تا بتوانیم به پشتیبانی از مراکز آموزشی بپردازیم و استراتژیهای جدید را کاوش کرده و به جهتگیریها جدید کانون زبان برسیم. البته لازم به ذکر است که در این موضوع هرگز از استانداردهای خود پایین نمی آییم اما روش های جدید را حتما امتحان میکنیم و نگاهی راهبردی به فرآیند توسعه خواهیم داشت.
وی راهبردهای توسعه را در مقولههایی همچون توسعهی آموزش عمومی، توسعهی مراکز آموزشی، توسعهی فضاها، توسعهی آموزش زبان برای اهداف ویژه، توسعهی دایرهی ارائهی محصولات و توسعهی آموزشهای مجازی تعریف کرد و گفت: توسعهی آموزشهای عمومی در دستور کار ما قرار دارد و در حال حاضر یکی از راهبردهای ما توسعهی زبانهای غیرانگلیسی است.
هاشمی افزود: باید زمینهی حضور کانون زبان ایران را به عنوان یک سرمایهی ملی در شهرها و نقاط جدید با رعایت شاخصهای توسعه متوازن مهیا کنیم و در این میان لازم است بنیهی مراکز موجود را نیز تقویت نماییم، همچنین توسعهی فضاها باید با پشتیبانی معاونت اداری – مالی و با تدبیر مدیر استان صورت گیرد.
رییس کانون زبان ایران ادامه داد: یکی از مطالبات جدی ما از استان ها توجه به توسعهی آموزش زبان برای اهداف ویژه است. استانها باید بتوانند برای تحقق این موضوع راهبردی برنامهریزی و اقدام نمایند. مخاطبان ما در آینده کسانی هستند که میخواهند بر حسب نیاز زبان را بیاموزند و ما باید بتوانیم پاسخگوی این نیازها باشیم و تحولات پیشرو را مدیریت کنیم.
هاشمی ادامه داد: با راه اندازی سامانهی مدیریت یادگیری (LMS) سرفصل جدیدی در آموزش های مجازی کانون زبان ایران ایجاد شده است. این موضوع میتواند نقطه شروع خوبی برای ما باشد، در این نوع از آموزش، مدرس و زبان آموز میتوانند هم زمان در کلاس درس مجازی حضور پیدا کنند. دورهی مقاله نویسی به زبان انگلیسی اولین دورهی این نوع از آموزش است که به صورت آزمایشی در حال انجام است.
وی به شعار کیفیت، تنوع و توسعه ی آموزش های کانون زبان ایران در سال 95 و سهم استان ها در این میان اشاره کرد و افزود: سهم استان ها در کیفیت، تنوع و توسعهی آموزش ها بسیار قابل توجه است و لازم است مدیران استانی سیاستها و رویکردهای ستاد را به مراکز آموزشی ذیربط خود منتقل کنند.
هاشمی گفت: کیفیت مولفهی ثابت رویکرد کانون زبان ایران بوده است، در سال 93 کیفیت سنجی و کیفیت بخشی مبنای برنامه ریزی بود. سال 94 مشتری مداری و کیفیت بخشی سرلوحهی کار قرار گرفت و برنامههای سال 95 بر پایهی کیفیت، تنوع و توسعهی آموزش ها تعریف شد. کیفیت دغدغهی همیشگی کانون زبان است که در همهی زمینهها مورد توجه قرار میگیرد.
وی در مورد تنوع آموزشهای دورههای عمومی، نیمه تخصصی و تخصصی گفت: دوره های بحث آزاد، انگلیسی بازرگانی، مذاکرات بازرگانی، انگلیسی در سفر، انگلیسی برای راهنمایان گردشگری، دوره شعر، دوره داستان کوتاه، مقاله نویسی و مکاتبات اداری از جمله این دورهها هستند. هستههای آموزشی- پژوهشی در استانها میتوانند با توجه به ظرفیتهای استان پیشنهاد برگزاری دورههای جدید را ارائه نمایند. اطلاع رسانی در خصوص این دورهها نیز باید با تدبیر و اندیشه و توجه ویژه به مخاطبان این دورهها صورت گیرد.
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش در دومین روز از گردهمایی مدیران استانی کانون زبان ایران به بیان توضیحاتی در خصوص رشد و چرخهی حیات سازمانی پرداخت و بیان کرد: بحث در مورد این موضوع میتواند ما را از لحاظ نگرش همسو کند، هر تغییر پاردایمی نیاز به همسو شدن نگرش ها و نگاه ها دارد تا براساس آن بتوان با برنامه ریزی دقیق در حوزهی عملیاتی نیز هدفمند و موثر رفتار نمود.
رییس کانون زبان ایران بیان کرد: در حوزهی رشد سازمانی معمولا یک سازمان موجودی زنده قلمداد میشود که با سیستمی زنده و پویا دائما در حال تغییر است. همانطور که موجود زنده رشد میکند یک سازمان نیز رشد کرده و این رشد در چندین مرحله اتفاق می افتد. رشد می تواند از حالت طبیعی خارج شود، به این معنا که اگر سیر طبیعی سازمان را در نظر بگیریم جایی که بیش از حد به سازمان فشار بیاوریم تا بزرگتر شود و یا این که بنا به ملاحظاتی بیش از حد رشد آن را کند نماییم، رشد از حالت طبیعی خارج شده و مشکلاتی برای سازمان ایجاد میشود که اگر این مشکلات واکاوی نشود سازمان تبدیل به پدیدهای منجمد خواهد شد و پویایی خود را از دست خواهد داد و زوال آن آغاز می شود.
هاشمی ادامه داد: با این مفروضات ما نیاز داریم با نگاهی به گذشته و حال یک سازمان و مطالعهی شرایط رشد آن در گذشته به سمت آینده حرکت نماییم. نظریه پردازان در حوزهی رشد سازمانی به شکل مستقیم و غیر مستقیم به این موضوع اشاره کردهاند که گذشته سازمان تا حد زیادی رشد سازمان را در آینده شکل می دهد.
هاشمی کلید موفقیت آینده را وابسته به شرایط رشد و توسعهی فعلی عنوان کرد و گفت: انتظار داریم استانها الگوی توسعهای از پایین به بالا متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و بومی خود مبتنی با دادههای متقن و مستند ارائه دهند. باید برای استانها شاخصهای توسعه را مشخص نماییم و سپس براساس یک منطق و دادهی مشخص و مستند به یک مدل توسعهای برسیم.
هاشمی افزود: ما در کانون زبان ایران طی فرآیندی سازماندهی شده با نگاهی به گذشته، آسیبهای شرایط فعلی را بررسی کردهایم و به دنبال این هستیم تا با طراحی و تعریف جهتگیری آینده سیر معناداری را از پیشینه و آیندهی کانون زبان ترسیم کنیم.
بررسی پیشینهی توسعه در کانون زبان ایران با نگاه کیفی و کمی از دیگر بخشهای سخنرانی رییس کانون زبان ایران بود.
وی در بخش پایانی سخنانش از به حرکت به سوی فرهنگ سازمانی متعالی، تدوین برنامهی راهبردی، طراحی الگوی توسعه، توسعهی تکنولوژی آموزشی و فناوریهای نوین، شناسایی ظرفیتهای جدید در حوزه مخاطبان، ارایهی خدمات و محصولات جدید متناسب با نیاز مخاطبان، ورود به حوزهی کارآفرینی و نوآوری، تولید محصولات دانش بنیان و توجه به سرمایه انسانی و ارتقا صلاحیت حرفهای نیروها به عنوان برنامههای اصلی کانون زبان ایران نام برد.