رزرو واژه ای آشنا به گوش زبان آموزان و کارمندان کانون زبان ایران است. در گذشته بسیاری از زبان آموزان ماه ها و در برخی موارد سال ها در لیست انتظار می ماندند و این انتظار در بعضی مواقع به حدی طولانی می شد که به دلیل بالا رفتن سن، زبان آموز متقاضی، به جای گروه نوجوانان مجبور به ثبت نام در گروه بزرگسالان می شد! اما خوشبختانه هم اکنون این معضل تا حدود زیادی حل شده است.
برای آشنایی بیشتر با موضوع رزرو زبان آموز در کانون زبان، با تعدادی از مسئولین و کارکنان مراکز مختلف کانون زبان گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
کیوان بخشی پور، مسئول مرکز آموزشی پاسداران درباره رزرو زبان آموز در این مرکز می گوید: در مرکز ما به دلیل عدم وجود مدرس ثابت رزرو زبان آموز صورت می گیرد، چون در بخش بزرگسالان 2 مدرس و در بخش نوجوانان نیز تنها 2 مدرس داریم.
وی می افزاید: در مرکز ما در بخش کودکان افرادی هستند که از زمستان سال گذشته ثبت نام کرده اند و هنوز در لیست رزرو قرار دارند و در بخش نوجوانان و بزرگسالان نیز بعضی از افراد حداقل دو ترم در لیست رزرو منتظر می مانند.
بخشی پور دلیل اصلی این مسئله را کمبود مدرس عنوان می کند و می افزاید: اگر آزمون جذب مدرس درست و سر وقت و حداقل 4 بار در سال برگزار شود خیلی از مشکلات رزرو زبان آموز برطرف می شود.
حمید کهندل نیا مسئول مرکز آموزشی نیاوران، درباره فرآیند رزرو در این مرکز می گوید: ما برای رزرو زبان آموزان اسامی آن ها را در سیستم ثبت نام وارد می کنیم و بعد به ترتیبی که سیستم مشخص می کند، تاریخ معین می کنیم و به زبان آموزان می گوییم با توجه به اولویت های مشخص شده در چند ترم دیگر مراجعه کنند.
کهندل نیا ادامه می دهد: بیشترین مدت زمانی که ما در گذشته زبان آموزان را در رزرو داشتیم در بخش نوجوانان پسرمان بود که حدود یکسال در نوبت بودند و در بخش دختران حدود 6 ماه رزرو داشتیم.
وی می افزاید: شعبه ما تنها شعبه شمال شهر تهران است اما ساختمان این مرکز ظرفیت پذیرش تعداد بیشتر زبان آموز را ندارد. به نظر من اگر بتوانیم یک ساختمان کمکی برای کانون زبان در این منطقه ایجاد کنیم بخشی از مشکلات مربوط به ثبت نام و رزرو ما حل می شود. درست است که کمبود مدرس هم می تواند یکی از دلایل این مسئله باشد ولی به نظر من ما تا جایی برای برگزاری کلاس نداشته باشیم، اضافه شدن مدرس هم دردی از ما دوا نمی کند.
زینب غلام نیا، مسئول دفترمدیریت مرکز آموزشی وصال، می گوید: ما قبلا رزروها را با سیستم انجام می دادیم به این ترتیب که اطلاعات زبان آموزان را وارد سیستم می کردیم و زمانی را برای تعیین سطح و ثبت نام آن ها اعلام می کردیم. اما الان حدود یک سال است که رزرو طولانی نداریم به این ترتیب که اسم متقاضیان را می نویسیم و هر ترم با حدود 300 نفر تماس می گیریم و تشکیل پرونده می دهیم و مراحل بعدی ثبت نام انجام می گیرد. به این ترتیب زبان آموزان حدودا یک تا دو ترم در لیست رزرو باقی می مانند، در صورتی که قبلا دو سال و یا در بعضی مواقع بیشتر از دو سال زبان آموزان در لیست رزرو بودند.
غلام نیا ادامه می دهد: چون در اطراف مرکز ما دانشگاه و مراکز تجاری زیادی وجود دارد، تعداد متقاضیان ثبت نام ما زیاد است. اما مشکل کمبود فضای آموزشی و مدرس به ما اجازه ثبت نام همه این متقاضیان را نمی دهد. من فکر می کنم اگر در مرکز ما بخش غیرانگلیسی و نوجوانان از بخش انگلیسی بزرگسالان جدا می شد، می توانستیم پاسخگوی تعداد متقاضیان بیشتری باشیم.
قاسم سلیمانی، مسئول مرکز آموزشی تهرانپارس، با بیان این مطلب که بیشترین مشکل ما در زمینه رزرو در بخش خواهران است،می افزاید: ما در زمینه رزرو برادران مشکلی نداریم و همه زبان آموزانی که مراجعه کنند برای ترم زمستان ثبت نام می کنیم اما در بخش خواهران به دلیل فضای آموزشی کم با مشکل روبرو هستیم.
وی می افزاید: من معتقدم که اگر فضای آموزشی این مرکز توسعه پیدا کند و یا بجز این جا مکان دیگری نیز در اختیار ما قرار بگیرد قسمت عمده ای از مشکلات ما حل خواهد شد.
سلیمانی ادامه می دهد: علاوه بر بحث فضای آموزشی، یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود رزرو به وجود بیاید مسئله کمبود مدرسی است که در مرکز ما وجود دارد.
مسعود اردشی، مسئول مرکز آموزشی سعدی، در این باره می گوید: بیشترین مشکل ما در زمینه رزرو مربوط می شد به ترم بهار، چون در این ترم ما مجوز بزرگسالان نداشتیم و به همین دلیل مجبور شدیم تعداد زیادی از زبان آموزان را در لیست رزرو قرار دهیم که تقریبا تا ترم پائیز طول کشید.
وی می افزاید: شکر خدا مرکز ما فضای آموزشی مناسب و کافی را در اختیار دارد و فقط مشکل اصلی ما تامین مدرس است که اگر این مسئله نیز حل شود، بخشی از مشکل رزرو نیز خود به خود حل خواهد شد.
معصومه جعفریار، مسئول مرکز آموزشی فدک، می گوید: در مرکز ما یه دفتر رزرو از قدیم وجود داشت که ما برای ترم پائیز به همه زنگ زدیم و مراحل تعیین سطح و ثبت نامشان را انجام دادیم.
از الان هم برای ترم زمستان یک دفتر گذاشته ایم تا زبان آموزان بیایند و فرم دریافت کنند و در لیست رزرو قرار بگیرند تا برای ترم بعد ثبت نام شوند.
وی می افزاید: در ترم های گذشته بیشترین مدت زمانی که یک زبان آموز در لیست رزرو قرار داشت دو ترم بود ولی ما باز هم تلاش کردیم تا ثبت نام هایمان به روز و سر موقع انجام شود.
اصغر موسی پور، مسئول مرکز آموزشی نور، درمورد رزرو زبان آموزان در این مرکز می گوید: در گذشته اتفاق می افتاد که زبان آموزان ما یک سال و یا بیشتر درلیست رزرو منتظر می ماندند اما خوشبختانه الان حدود دو ترم است که در بخش دختران ثبت نام ها روان شده، یعنی اگر الان برای ثبت نام بیایند برای ترم زمستان ثبت نام می شوند که یکی از دلایل این مسئله وجود مراکز گلستان و و فردوس در نزدیکی ما است و در بخش برادران نیز چون کلاس های ما برای ترم زمستان پر شده برای ترم بهار ثبت نام می کنیم.
وی ادامه می دهد: در بخش برادران هم اگر تعداد مدرس بیشتری در اختیار مرکز صادقیه قرار بگیرد حجم زیادی از زبان آموزان پسر ما به آن جا معرفی می شوند و به این ترتیب نیازی به رزرو برای ترم بعدی هم نیست.
علاوه بر مسئولین و کارکنانی که نامشان در این گزارش ذکر شده است، با مراکز دیگری نیز تماس گرفتیم و درباره فرآیند رزرو زبان آموز در مراکزشان با آن ها صحبت کردیم. مسئولین این مراکز نیز معتقد بودند بر خلاف سال های گذشته که رزرو ها معمولا طولانی مدت بود و زبان آموزان مدت زمان زیادی در لیست رزرو باقی می ماندند، این مسئله در چند ترم گذشته روند رو به بهبودی داشته است.
نکته ای که بسیاری از آنان به طور مستقیم و یا غیر مستقیم برآن تاکید داشتند این بود که دلیل اصلی رزروهای کنونی این است که روز به روز بر تعداد متقاضیان ثبت نام در کانون زبان افزوده می شود و در واقع تعداد زیاد تقاضا باعث می شود که کانون زبان نتواند به موقع پاسخگوی نیاز تمامی متقاضیان باشد.